image: Sliter med hodebunnen og håravfall

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Sliter med hodebunnen og håravfall

Spørsmål

Heisann! Jeg er en gutt på 21 år som sliter med hodebunnen og diffust håravfall. problemene startet for litt over ett år siden, da jeg var i militæret. Jeg har aldri hatt noen plager med huden eller noe form for håravfall før dette, og det tar veldig mye av selvtilliten min.

Jeg merket først dette da jeg skulla ha voks i håret, å det plutselig kom omtrent 20 hårstrå i hånden, dette kom som et sjokk, og begynte å merke at hodebunnen ble helt øm og forferdelig kløende. ømheten føles som om det ikke er noe blodtilførsel til hodebunnen, og når jeg snur hodet opp-ned så blodet kommer til hodet forsvinner ømheten i noen minutter, men den kommer tilbake straks etterpå. På hvert eneste hårstrå jeg mister er det en hvit klump på enden av hårstrået.

Jeg var hos hudlege, og han fant ingenting, så de tok en biopsi av hodebunnen som heller ikke utga noe, eneste jeg fikk vite var at det ikke var noe tegn til arvelig hårtap og at håret ville vokse tilbake etter en stund.

Senere var jeg hos fastlege å tok blodprøve, der fikk jeg vite at jern og D-vitamin nivåene var lave, begynte på tilskudd på disse, å plagene roet seg i noen måneder å jeg sluttet å miste hår. Straks jeg sluttet på tilskuddene kom plagene tilbake igjen å jeg mister ufattelig mye hår igjen, tok enda en blodprøve som da viste at jeg ikke hadde nok vitamin-B9, som jeg tar tilskudd av nå. (resten var normalt, og stoffskifte var perfekt) må også nevne at omtrent et år før plagene oppsto første gang hadde jeg et sterkt angstanfall på grunn av for lite søvn og mye alkohol i russetiden, men har veldig lite angst nå.

Har også mistet en god del øyenbryn, og de klør også. håret er blitt veldig rufsete og blir fett med engang etter jeg har dusjet. har ingen mønster på håravfallet, og det er tynt både på toppen, sidene og bak, og har omtrent mistet 50% av tykkelsen. Jeg flasser også veldig mye.

Trichodynia og Telogen effluvium beskriver veldig godt hva jeg sliter med.

Hjelp :(

Mann 21
Svar

Hei, Takk for spørsmål! Forstår veldig godt at du søker hjelp og er bekymret. Du har de siste året(ene) opplevd håravfall til hodebunn og til øyebryn og du har hår/hodebunnssmerter (trichodyni). Du forteller at du har fått tynt hår på toppen, sidene og bak. Rundt 50% av håret er borte. Det er flere årsaker til håravfall. Håravfall kan komme av mangelsykdommer som for eksempel mangel på vitamin og jern, hormonelle påvirkninger, psykiske faktorer som stress og hudsykdommer. Jeg tror det kan være flere årsaker til ditt håravfall:

Telogent effluvium:

Jeg er enig i at håravfallet ditt kan forklares delvis av telogent effluvium. Dette er håravfall som kommer etter stress. Et slikt håravfall vil normaliseres når stresset opphører.

Ernæringsmessige årsaker Andre sannsynlige årsaker til ditt håravfall er ernæringsmessige årsaker som vitamin mangel: Det er bra at du har avdekket dette og det er viktig å ta tilskudd av det du mangler og kontrollere at dette normaliserer seg hos fastlegen din.

Hudsykdom

Det er flere hudsykdommer som kan gi håravfall. Det er derfor nyttig at du er undersøkt av hudlege og at det er tatt en vevsprøve. Vevsprøven vil kunne utelukke hudsykdommer rundt hårsekken. Du nevner også at hodebunnen flasser veldig mye. Flassing i hodebunnen er vanlig. En vanlig forekommende sykdom som kan gi flassing og er forbundet med håravfall er en hudsykdom som heter seboreisk eksem. Hissig seboreisk eksem er forbundet med håravfall. Det er derfor lurt å behandle dette. Seboreisk eksem behandles med ved å bruke en sjampo som inneholder ketokonazol (fungoral), denne kjøpes reseptfritt på apotek.

Hormonelle årsaker- Androgent hårtap

Du beskriver hårtapet med at det er tynt på issen, tinninger og bakhodet kan hårtapet. Et slikt hårtap kan passe med hårtapet man ser naturlig hos menn, såkalt androgent hårtap. Dette er krevende å behandle med man kan forsøke et liniment (flytende middel) som inneholder minoxidil. Dette kjøpes reseptfritt på apoteket. Stoffskifteforandringer kan også påvirke hårtap, det er bra at du har undersøkt dette og at det er normalt.

Hva du kan gjøre

Det du kan gjøre er å behandle vitamin og jernmangel med tilskudd og kontrollere blodpøver hos fastlegen. Du kan forsøke en periode å bruke fungoral sjampo jevnlig. Når utslettet roer seg, kan du forsøke ut minoxidil i en periode. Håper dette var til hjelp for deg! Ønsker deg masse god bedring!

Illustrasjonsbilde øverst: Adam Gregor / Shutterstock / NTB