Behandling av hyperhidrose

Spørsmål

Jeg har fått generalisert hyperhidrose etter medikamenter. Har tatt alt av prøver og alt ser normalt ut. Svetter mye av grader over 20 eller anstrenger meg litt, feks om jeg støvsuger hjemme eller henger opp klær så renner det fra overkropp og ansiktet. Får beta blokkere og noen andre piller får dette men jeg lurer på om jeg har dette livet ut eller om det vil gå vekk etterhvert, hvor lenge har folk dette? Veit det også går Ann å operere men da kan det blir farlig å dra til syden og slikt.. er det noe annet jeg må tenke før en operasjon? Bivirkninger? Rødme problemer? Fikk dette etter bruk av anabole steroider og luer på om det kan være noe jeg kan skaffe som kan hjelpe mot dette. Veksthormon har jeg hørt skal være noe som kan fikse litt av hvert og jeg er villig til å ta en del risiko for å bli kvitt det jeg sliter med nå. Har slitt med dette snart et år nå. Har aldri hatt det sånn før så ville tru det er mulig å komme tilbake der jeg var får et år sia uten å måtte gå på piller resten av livet? Håper på en ordentlig svar på den jeg lurer på

Mann 27

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei, 


Takk for spørsmålet ditt. Svarer på det punktvis under. Fint å høre du har tatt prøver og at disse er normale. 


1. Hva gjelder medisiner først er førstevalg oxybutonin (ditropan). Det er en tablett som tas daglig og bruker å ha veldig god effekt. En beta blokker har ikke veldig stor effekt mot svette, selv om noen har litt nytte av det. Botox er en veldig effektiv behandling, men det kan bare settes mindre områder slik som armhule eller hender. Hvis du er spesielt plaget her er det noe du bør prøve. 


2. Det finnes ingen fasit på hvor lenge man har plagene. Svettendens avtar generelt med tid. 


3. Svetteoperasjon er "siste utvei" og har risiko for noen bivirikninger. Hvis man svetter på hele kroppen vil operasjon ha lite for seg. Det er mer effektivt ved lokalisert plager som håndsvette. 


4. I den grad anabole steroider har påvirket svetteproduksjonen, vil man medisinsk sett forventet at alt normaliserer seg over noen måneder når det er seponert. Veksthormon vil ikke ha noen gunstig effekt og heller gjøre problemet værre. 


Jeg skjønner dette plager deg. Det er naturlig at du følges av en hudlege som er spesialist på problemet. 

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 199,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn