Svetteproblemer

Spørsmål

Hei,

helt siden jeg var 16 år gammel så svettet jeg endel, men dette tonet seg ned etterhvert, så jeg regnet med at dette var noe hormonelt. Det stoppet dog ikke opp, og jeg har i de siste ukene startet å svette noe voldsomt igjen.

Dette setter selvfølgelig en demper på mitt sosiale liv.

Kan det ha en sammenheng med det at jeg gikk på testosteron en periode i sommer?

Hva kan dette uansett skyldes, og hva kan gjøres så jeg blir kvitt dette, begynner å bli rimelig lei etter 4-5 år.

Mann, 20 år

Svar

Hei !
Det er vanligvis ingen sykdom som ligger bak, når man har stor svetteproduksjon, noen mennesker svetter bare naturlig mer enn andre.
Svette er kroppens egen avkjølingsmekanisme, som fungerer som radiatoren på bilen.
Men i noen få tilfeller kan man ha et forhøyet stoffskifte (hyperthyreose) som ligger bak. Dette kan du enkelt få sjekket hos din lege med en blodprøve (FT4/TSH). Det kan vel være greit å få utelukket dette.

I og med at dette er et vanlig problem, som oftest ikke skyldes sykdom, så er der dessverre heller ingen enkel behandling som kan "kurere" problemet en gang og for alle.
Det blir å bruke midler som reduserer svetteproduksjonen. Og der finnes det effektive midler. Bl.a. "Stop 24" som du kan smøre på de kroppsdeler som du synes plager deg mest, f.eks. under armer eller mellom tærne. Spør på apoteket, disse er reseptfrie.

Forøvrig skal du være oppmerksom på at "ren" fersk svette ikke lukter i seg selv, det er gammel svette (f.eks. i klær eller under armhuler) som bløtes opp på ny, som kan lukte.

Du spør om ditt testoteronbruk i sommer kan være årsaken.
I og med at du har hatt problemet i 4 år, og først brukte testoteron i sommer, så er vel det neppe hele forklaringen. Men at det evt kan ha forverret problemet, du sier at du har blitt verre i det siste, kan jeg ikke utelukke med sikkerhet.

Dette fordi å tilføre kroppen kunstig testoteron, ødelegger kroppens normale hormonreguleringsmekanismer, og kan derfor får en rekke utilsiktede bivirkninger. Testoteron er kjent for å kunne gi hudproblemer som økt talgproduksjon og kviseproblemer f.eks., så jeg ser ikke bort fra at systemene som styrer svetteproduksjonen også kan påvirkes av å bruke testoteron.

Forøvrig vil jeg advare deg på det sterkeste mot å tilføre kroppen testoteron, med mindre det er foreskrevet av lege mot spesielle sykdomstilstander.
Det som skjer er at du "skrur ned" kroppens egenproduksjon av testoteron med dette, hvilket du ikke ønsker. Bivirkningslisten er lang som et vondt år, med tildels svært alvorlige bivirkninger, så det ville jeg bare benytte anledningen til å advare deg mot på det sterkeste.

Hvis du har brukt dette i treningssammenheng, så finnes det masse metoder som kan øke kroppens naturlige testoteronproduksjon, som du heller bør benytte. Dette finnes det masse litteratur om (søk på nettet), jeg nevner bl.a. at trening med riktig tunge vekter og få repetisjoner, gode nok pauser mellom settene, og korte treningsøkter (aldri mer enn 45-60 minutter totalt) øker testoteronproduksjonen. Likedan vil øvelser som belaster store og sammensatte muskelgrupper, som f.eks. markløft, dype knebøy, øke testoteronproduksjonen. Tilstrekkelig antall timer søvn hver natt er også gunstig i denne sammenhengen.

Ønsker deg lykke til !