Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Skabb eller bivirkninger av medisinen?

Spørsmål

Hei, for 4 måneder siden hadde jeg samleie med en person som fortalte meg at hun hadde skabb. Hun vasket alt av klær på 60,brukte nix krem så tabletter (ivermectin) og ble kvitt skabben og fikk aldri noe stort utslett. Jeg derimot, har vasket alt på 60, støvsugd møbler og brukt nix krem (1 og en halv tube) 3 ganger de siste 2 månedene. For et par dager siden tok jeg ivermectin-tablettkuren,men jeg har fått utslette over hele kroppen (små rød prikker "ruglete" hud overalt). kan dette være en allergisk reaksjon på nix kremen eller hva? Jeg klør mye mindre enn O starten,men fortsatt plagsomt,jeg våkner som regel opp på natta og begynner å klø.

Mann 22
Svar

Hei.


Det er ikke uvanlig at man fortsetter å klø i 4-6 uker etter at midden er utryddet, altså etter en vellykket behandling. Nå har du fått et utslett over hele kroppen, og lurer på om det kan være et medikamentutslett. Det er mulig. Bildene du har vedlagt, gir ikke noe sikkert svar på dette, men dersom du ikke har hatt kontakt med noen som har skabb siden den ene gangen for 4 måneder siden, og fordi du i tillegg har gjennomført så mye behandling mot skabb, så virker det heller usannsynlig at du skulle ha skabb nå. 

Jeg tenker at du nå kan ta en allergitablett i tilfelle dette er en reaksjon på medisinen du tok, og se an om det forsvinner etterhvert. Gjør det ikke det, så bør du til lege for å få en vurdering av hva utslettet skyldes, inklusiv få vurdert om det fortsatt kan være skabb. 

Ha det bra.

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-