Hårtap etter isotretinoin

Spørsmål

Jeg startet på en isotretinion kur pga alvorlig acne rosacea i aug 2015 og måtte avsluttet kuren 1 mnd før pga stort hårtap. Jeg oppsøkte min allmennlege etter ca 5-6 mnd pga håravfall ikke avtok. Fikk beskjed om å bare vente og ha tålmodighet at dette ville sannsynligvis avta. Jeg kjøpte inn på sjampoer for hårtap som et desperat forsøk og gikk itillegg på kosttilskudd tabl, Etterhvert sluttet jeg med de "dyre hårtap" sjampene da jeg innså at dette ikke hjalp meg. Jeg tar idag kun b-vitamin og priorin hårtilskudd. Jeg har fremdeles ingen bedring. Har hele tiden etter kuren slitt med tørr og lyserosa hodebunn, tørt hvitt flass, kløe, og itillegg blir ikke håret fett slik som det gjorde før jeg startet på iso pillene. Jeg var hos hudlege nå rett før jul pga dette fordi håravfallet ennå fortsetter. Håret mitt er nå så tynt at hodebunnen kan sees og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Fikk anbefalt ducray shampoene og fikk på resept locoid c liniment. Dette har ikke hjulpet meg noe og jeg har fullført kuren. Jeg mistenker selv at talgkjertlene i hodebunnen har blitt permanent skadet etter isotretinion pillene og at det er dette som er årsaken til hårtapet. Jeg har tatt blodprøve både hos allmennlege og når jeg var hos hudlege nå rett før jul. Blodprøvene var helt fine. Før jeg startet på isotretinoin kuren hadde jeg veldig tykt hår og har aldri slitt med hårtap. Jeg mistenkte en periode at jeg kunne ha utviklet seboreisk eksem i hodebunn men jeg har mer mistanke om at det kan være permanent uttørkelse av talgkjertler i hodebunn? Jeg har prøvd den siste uken med decubal dry scalp og har gått til innkjøp av fungoral sjampo som jeg ennå ikke har testet. Jeg begynner og bli veldig desperat etter hjelp. Mistenker nå at alt dette muligens bare kan være mangel på fuktighet i hodebunn som forårsaker mitt alvorlige hårtap?Håper du kan gi meg et godt og fyldig svar eller kan anbefale noen gode produkter som vil hjepe meg med mitt problem. (ps. hårtapet er spredd på hele hodet).

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei,

Takk for spørsmålet ditt. Svarer på det punktvis under.

1. Isotretinoin er en av de mest effektive medikamentene mot rosacea og akne. Hårtap er en kjent bivirkning – dog sjelden. Medisinen er ute av kroppen ila. 1-2 ukers tid, så en forventer ikke dette fortsetter i etterkant.

2. Hvis hårtapet vedvarer 5-6 måneder etter avsluttet behandling bør man også vurdere andre årsaker. De viktigste prøvene du tar er jernlagre (ferritin, jern, MCV, MCH og HB), stoffskifte og sink. Ved akne og hårtap bør man også få tatt hormonprøver. Kosttilskudd og medisiner du nevner er i utgangspunktet ikke effektivt mot hårtap. Locoid brukes ved irritert hodebunn og seboreisk flasseksem, men ikke for å stimulere hårvekst.

3. Istedenfor å prøve ut mange produkter, synes jeg du bør la en hudlege se deg på nytt. En forventer ikke isotretinoin gir vedvarende hårtap over lang tid. Aktuelt er å gjenta blodprøver for å sjekke at du ikke mangler noe. Dette er viktigst å få avklart. Hvis hodebunn er tørr og flassete bør man ta et soppavskrap og vurdere huden for psoriasis. Telogen effluvium er også en vanlig årsak til midlertidig hårtap. Her kommer håret tilbake med tid. Av medisiner eller produkter vil en hudlege vurdere oppløsning minoxidil som kan stimulere hårvekst. Men det er lurt å få avklart mulige årsaker sikkert først.

Håper svaret var til hjelp!

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn