Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Økende akneplager under behandling

Spørsmål

Hei. Jeg er ei jente på 19 som nylig har startet behandling for aknen min. For noen år siden fikk jeg behandlet det samme problemet, og etter bare et par måneder var huden min tilnærmet ren. Medisinen jeg går på nå (Doxylin, 50mg) virker å ha noe effekt på ansiktet mitt, men jeg har også fått en voldsom økning av akne på brystet og skuldrene. Hva skyldes dette? Og kan jeg gjøre noe med det? På forhånd takk for hjelpen 🙂

Kvinne 19
Svar

Hei,


Jeg forstår at du er plaget! Akne er en sykdom som rammer mange unge voksne. Det påvirker livskvaliteten. 

Du har hatt akne i lengre tid, du skriver i flere år. Du nevner ikke hva slags behandling du fikk for noen år tilbake da huden ble ren. Fikk du behandling med  kremer eller var det tablettbehandling?


Behandlingen du nå får  med doxylin og vitamin A krem (Zalna som du skriver i tilleggsinformasjonen at du bruker) skal være en god behandling mot akne. Doxylin er en antibiotikabehandling som gis i en periode. Dosering er på 100 til 200 mg en til to ganger daglig.  Antibiotikabehandlingen skal kombineres slik du gjør med med lokal preparater som vitamin A kremer og/eller benzoylperoksid. Denne behandlingen har hatt effekt på akne til ansiktet, men du har fått mye akne til overkroppen. Du har lagt ved et bilde som viser utbredte forandringer til brystet. Hver forandring ser ikke så altfor hissig ut.


Så til dine spørsmål:

  1. Hva skyldes det?

Det kan være flere forklaringer til plagene dine. Noen forklaringer kan være:


a. Du smører ikke overkroppen men kun ansiktet med Zalna. Akne utslettet får da ikke optimal behandling.

b. Pomade akne til overkropp: Det har vært veldig godt vær i den senere tid, du har kanskje måttet bruke en del solkrem for ikke å bli brent. Fete kremer kan trigge en type akne som kalles pomade akne.

c. Forandringene er ikke akne men follikulitter (betennelse i hårsekker forårsaket av bakterier

d. Økende akne aktivitet til overkropp 


Du nevner i tilleggsinformasjonen at flere i familien har rosacea og lurer på om du har det. Rosacea rammer ansikts området, hovedsakelig. Jeg synes derfor ikke det passer med rosacea.


2. Kan du gjøre noe med dette?


Hvis du synes et av punktene ovenfor kan stemme for deg kan du gjøre følgende


a. Hvis du kun har smurt ansiktet med Zalna: Forsøk å smøre overkroppen med Zalna

b. Du har smurt overkroppen med fete sol kremer eller kremer: Unngå smøring av fete kremer til overkropp

c. og d. Du synes utslettet ser ikke ut som akne, eller det er økende akne aktivitet og ingen av punktene over passer: Lege bør vurdere utslettet ditt.


Håper dette var til noe hjelp. Ønsker deg god bedring!

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-