Kviser

Spørsmål

Hei
Jeg er en gutt på 21 år som i de 2-3 siste årene har vært svært plaget av kviser og uren hud. Jeg føler på mange måter at noen av kvisene ikke er "normale" pga størrelsen. Til tider kan de være så store at de deformerer ansiktet.

For ca 5-6 uker siden gikk jeg til lege med problemet og fikk utskrevet noen tabletter mot problemet. Så langt har de ikke virket.

Så det jeg lurer på om noen vet hva som kan skyldes kvisene? Ting som allergier og kjønnsykdommer... kan de skape uren hud?

Og hva skal jeg eventuelt gjøre for å få bukt med problemene?

Selv føler jeg at det er rart at jeg er såpass plaget med kviser i den alderen jeg er.
Jeg er ganske aktiv og trener ca 4-5 ganger i uken. Jeg føler at dette hjelper på mange måter litt for huden. Slutter jeg å trene en uke. så blir jeg svært plaget av kviser. Sol og solarium hjelper også litt.

Håper dere kan hjelpe meg!

Medisiner: Tabletter mot kviser/uren hud

Mann, 21 år

Svar

Hei.
Det er bra at du har tatt kontakt med lege for å få behandling for dine kviser, når de er så store at de "deformerer ansiktet" som du sier. Ved å bruke riktige medisiner mot dette, kan man unngå permanente arrdannelser m.v.

Du skriver at du fikk noen tabletter mot kvisene for 5-6 uker siden, og at de ikke har virket, men du sier ikke hva de heter. Kanskje det er antibiotikatabletter ? Det bruker man ofte mot såpass heftige kviser.

Det at de ikke har virket på 5-6 uker betyr ikke at det er feil medisin. Det er meget sannsynlig at de vil komme til å virke dersom du fortsetter en god stund til, for når det gjelder kvisebehandling, så er det viktigste tålmodighet. Alt for mange ganger gir folk opp for tidlig, og slutter med kvisemedisinene sine, og så går de glipp av en virkning som hadde kommet etter hvert.

Dersom du ikke begynner å bli bedre litt etter litt etter noen måneder, går du tilbake til legen din, som da enten kan foreskrive en annen type medisin, eller kanskje henvise deg til hudlege, hvis kviseangrepet er ille nok.

Du spør om årsaker til kviser. Les mer i linken jeg har vedlagt.
Allergier og kjønnssykdommer som du spør om, kan ikke gi kviser.

Jeg synes at du skal være tålmodig med den nye medisinen du har fått, og forøvrig være nøye med å spise sunn og variert mat (ikke junkfood, brus og godterier), og fremfor alt må du ikke røyke, hvis du gjør det.
Bruk heller ikke såpe i ansiktet. Enten bare rent vann, eller evt en skikkelig rensekrem e.l. fra et parfymeri.
At du merker at sol og solarium hjelper litt, er ganske vanlig. Overdriv nå bare ikke dette, det kan jo være enda mer skadelig for huden !

Du har all grunn til å være optimistisk, man får stort sett alltid bukt med kviseproblemer med korrekt medisin og NB over lang nok tid. Hvis du f.eks. bruker antibiotika nå, kan det være du bør stå på dette over et år eller mer.

Lykke til !