Kviselignende utslett under armene

Spørsmål

Hei! En stund nå har jeg slitt med et kviseliknende utslett under armene. For to uker siden gikk jeg til legen og fikk resept på kremen Epiduo ettersom hun mente det var akne. Jeg brukte kremen i omtrent 1 1/2 før kvisene gikk bort. Etter en stund ble huden min tørr, rød og irritert. Fire-fem dager siden la jeg bort kremen, og prøvde med fuktighetskrem for sensitiv hud, i tillegg til Aloe Vera for å roe det ned. Det fungerte ikke, og nå er det veldig rød og veldig sårt. Kan det være et utslett, eller er det kun bivirkninger av kremen?

Kvinne 18
Svar

Hei,

Kan det hende at det kviselignende utslettet ditt var hidrosadenitt? Se denne lenken

Kremen epiduo inneholder adapalen og bezoylperoskid. Disse innholdsstoffene kan begge føre til irritasjon i huden. Det er ikke uvanlig. Hos noen kan man utvikle en irritativ kontakteksem. Se denne lenken. Det kan kanskje være at du har utviklet et kontakteksem pga irritasjon? Det er lurt at du la bort kremen. Du har forsøkt noen kremer og aloe vera uten noen bedring. Har du kjøpt en god fuktighetskrem på apoteket? Det vil kunne hjelpe noe å smøre med fuktighetskrem flere ganger daglig.

Hvis plagene vedvarer må du kontakte lege eller hudlege for vurdering og behandling.

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 289,-