Isotretinoin

Spørsmål

Hei! Da jeg var 17 år gjennomførte jeg en roaccutan-kur (Isotretinoin Orifarm) beregnet til 360 kapsler. Jeg avsluttet kuren etter 300 kapsler pga psykiske faktorer, men opplevde god effekt i opptil flere år. Idag er jeg 22 år, og opplever tilbakevirkning i ny og ne i både ansikt og på kropp. Jeg har i den anledning følgende spørsmål: Vil det ha noen som helst langvarig effekt for meg å ta de siste gjenværende 60 kapslene idag? Eller om dette er for lite mtp. ny vekt/for lenge siden mtp. forrige kur ol. Lurer også på om du kan anbefale et mildt og skånsomt rengjøringsprodukt for porene som er enkel å bruke til daglig rengjøring av både ansikt og kropp?

Mann 22
Svar

Hei,

Det var bra at du opplevde langvarig (flere år) effekt av isotretinoin behandlingen som du tok som 17 åring. Jeg tolker det slik at du tok isotretinin for akne. Det hørtes ut som at det var riktig å avslutte behandlingen før tiden siden du fikk psykiske plager. Håper det psykiske ordnet seg for deg!


Fem år er gått og slik jeg forstår deg opplever du å få akne til og fra til ansikt og kropp. Det er nå lenge siden du tok isotretinoin behandlingen og grunnet tidsaspektet er det ingen hensikt å ta de resterende 60 kapslene. Det må gjøres en ny vurdering om du evt. skal ha en ny behandling med isotretinoin eller om det er en annen behandling som kan være bedre for deg.  


De fleste som behandles med isotretinoin vil oppleve en langvarig bedring av akne tilstanden. Det er ikke unormalt det du opplever. Det varierer fra studier, men rundt to av tre vil oppleve tilbakefall av akne i løpet av tre år etter isotretinoin behandlingen. De som får tilbakefall vil ha behov for lokalbehandling og/eller doksysyklin (antibiotika). En liten andel vil ha behov for en ny behandling med isotretinoin. Det som er fint å vite er at de som har gjennomgått behandling med isotretinoin vil ha bedre effekt av lokalbehandling enn tidligere. 


Du kan forsøke å behandle området med akne med benzoylperoksid vask. Dette kan man kjøpe reseptfritt på apoteket. 


Akne  er en syksom som kan påvirke livskvaliteten. Hvis plagene ikke stabiliserer seg eller om de øker på, er det lurt å få en vurdering av fastlegen din eller av en hudlege.

Håper dette var til noe hjelp for deg!

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 289,-