Influensa reaksjon på krem

Spørsmål

Jeg hadde underlivskreft i 1992, ble frisk, lungekreft med operasjon av v. Lunge i13 år siden. Har nå to små kreftmerker i ansiktet og fikk av hudlege kremen zyclara 3.75 Denne brukte jeg i 10 dager , men fikk masse bivirkninger, som influensa følelser, stikking i huden over hele kroppen osv. Sluttet med medisinen i dag. Det jeg lurer på er Hvilke virkning denne kremen i disse dagene har hatt på kroppen min, negativ eller positiv.? Kremen skulle jo øke immunforsvaret.!

Kvinne 79

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei, 


Takk for spørsmålet ditt. Virkemåten til kremen er å stimulere immunforsvaret lokalt i huden. Denne aktiveringen gjør at kroppens eget immunforsvar angriper celleforandringer kreftceller. Som del av denne "aktiveringen" og "økte immunforsvaret" dannes det noen ganger signalmolekyler (såkalte cytokiner) som  også gir en influensa liknende følse. Litt det samme som skjer når kroppen motvirker en infeksjon. De fleste opplever kun irritasjon lokalt i huden, men influensa følelse er ikke en uvanlig bivirkning. 


Det er ubehagelig når det skjer, men ingen fare i det hele tatt, eller noe du skal bekymre deg for. Vanligvis går det over i løpet av noen dager. Gi tilbakemelding til hudlegen din så de er informert, og så få en videre behandlingsplan og kontrolltime hos hudlegen din. 


Håper svaret var til hjelp!

Har du spørsmål om HUDSYKDOMMER?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Kjetil Guldbakke HUDSYKDOMMER
Pris fra 300,-