Problemer på nesen

Spørsmål

Hei,

Min hudtype: jeg har en fin hud, altså lite urenheter og ikke grove porer. Den har en tendens til å bli tørr/fuktfattig, og jeg føler meg sjeldent fet i t-sonen. Bruker rens+krem hver morgen og kveld.

Men jeg har noen punkter på nesen der det veldig veldig fort kommer små svette dråper. Jeg tror ikke det er svette for jeg er verken varm eller i aktivitet når dette kommer. Det ser litt mer ut som en tykk veske og blir liggende som slike dråper på nesen. Det ligger på en måte som en litt grå/hvit veske over porene eller hudormer. Det er ikke særlig mye - men det er nok. Hvis jeg tørker det bort kommer det etter kort tid ny veske ut. Dette kommer uansett om jeg bruker fet hudkrem eller en mye lettere type. Også hvis jeg bruker en bakteriedrepende / talgregulerende krem.
Hva kan dette være? Og er det noe å gjøre med det? Hva kan det komme av? Og er det normalt ?
Det er bare på nesen.
Takker for svar.

Svar

Hei,

Takk for spørsmålet ditt. Det er tre forskjellige tilstander som er vanlig på nesen, og behandles ulikt.

1. Svette som ses som en klar veske og dråper på nesen. Det er hva det høres mest ut som.. Dannes fra svettekjertlene. Hos de med overdreven svette i området vil det komme raskt tilbake etter man tørker det bort. Vanligvis er det et “lite” problem som vi ikke gir noen aktiv behandling for. Noen føler nytte av å bruke en oppløsning med aluminiumklorid. For de som er mer plaget kan man vurdere å sette botox I huden på nesen. Det vil stoppe svetteproduksjonen i en tidsperiode på 3-6 måneder (tilsvarende som vi gjør på hender og i armhulen).

2. sebore / talg ses som en oljete forandring på nesen. Det kan også komme for tilbake etter man tørker huden, men burde være enkelt å skille fra veskedråper ved svette. Mest effektiv i området er kremer som inneholder retinoider (på resept), som reduserer talgproduksjonen.

3. Nevner også seboreisk eksem, selv om det ikke passer helt med beskrivelsen din. Er en vanlig tilstand der man får fet hud på nesen med rødlig flass. Behandles med reseptbelagte kremer.

Så hva bør du gjøre?
For meg høres dette helt normal ut. Hvis det plager deg, burde det være en enkel sak å behandle. Du må få avklart årsaken og hva det er. Deretter starter evt. behandlingen deretter.

Håper svaret var til hjelp!