Vansker med å gå ned i vekt. PCOS?

Spørsmål

Hei! Jeg er ei jente på 23 år som de siste året har hatt problemer med å gå ned i vekt til tross for gjentatte diettforsøk og regelmessig trening. Det startet da i august 2017, da jeg fikk sterke symptomer på cøliaki. I starten av 2018 fikk jeg konstatert cøliaki og hadde over denne perioden gått ned 8 kilo i vekt, og lå nå på 66 kilo. Vekten stabiliserte seg på 68 kilo og denne vekten holdt jeg fram til starten av 2019. I starten av 2019 byttet jeg p-pillemerke fra Yasmin (som jeg gikk på i 2 år) til Oralcon da jeg slet med sterke blødninger, noe jeg har gjort av og på siden tidlig tenårene. Dette hjalp ikke nevneverdig og jeg ble deretter satt over på cerazette for å se om jeg kunne slippe blødningene. Cerazette har gitt meg kviser og en del mellomblødninger. Høsten 2019 viste vekta hele 80 kilo, uten at jeg hadde forandret noe spesielt på treningsmengde eller matinntak. Jeg bestemte meg for å gjøre noe med det og fikk oppsatt kost- og treningsplan via en personlig trener. Gikk noen kilo ned i vekt (77 kg) Ble dog ganske mye sterkere av å trene styrketrening 4 ganger i uken. Jeg har, med unntak av litt utskeielse i jule- og påskeferie holdt meg på 1600 kalorier om dagen, med en moderat mengde av karbohydrater. Jeg har spist havregryn, bær, frukt og masse grønnsaker - i tillegg til magert kjøtt, fet fisk og magre meieriprodukter. Kuttet gf brød og pasta, ris og poteter. Jeg har fremdeles trent 3-4 ganger i uken med styrketrening - litt mindre nå i disse tider hvor jeg har gått mer over til løping 2x uken mtp at gymmen er stengt. Allikevel viser vekten enda 80 kilo. Hva er det jeg gjør feil? Holder meg til sunne alternativer også i helgene, med utskeielse en gang i blant. Jeg vet at man skal være tålmodig med vektnedgang, men etter nesten 9 måneder uten resultater har tålmodigheten begynt å ta slutt. Jeg mistenker at det kan være noe hormonelt bak dette. Det meste av fettet ligger rundt magen. Hvilke prøver bør jeg få tatt hos legen ift hormonutredning?

Kvinne 23
Svar

Hei.


Du skriver under "tilleggsopplysninger" at mesteparten av kroppsfettet ditt ligger omkring magen, og noe kraftig hårvekst på mage og armer og underliv. Du nevner muligheten for PCOS, og det tenker jeg at du bør utredes for. En kan ha de hormonelle forandringene en ser ved PCOS også uten å ha cyster på ovariene. PCOS disponerer for overvekt, spesielt rundt magen, og for de behåringsforandringene du beskriver. 

Hvis du har PCOS, er en nær nullkarbo-diett den mest effektive måten du kan både gå ned i vekt på, og normalisere de hormonelle forandringene. Det er også uansett en svært effektiv måte å gå ned i vekt på, dvs du kan vurdere dette i en periode, selv om det nå skulle vise seg at du ikke har PCOS. Jeg ser at du spiser sunt, men en del havregryn, bær og frukt. Det inneholder mye karbohydrater. Så hvis du skal gjennomføre en rask vektnedgang med en streng lavkarbodiett, kan du kutte disse tingene, og utelukkende spise rent kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, oljer, ost, -og ingenting annet. Da er det tilnærmet umulig å ikke gå fort ned i vekt. Det er fordi at når du ikke tilfører kroppen energien den trenger ved å ikke spise karbohydrater, tvinger du kroppen til å bruke kroppsfettet til energiproduksjon, hvilket er grunnen til at vi også har kroppsfett: Ekstra energilagere nå energitilgangen er for lav. Men kroppen vil ikke bruke av disse reservene, så lenger vi tilfører nok energi. Men når en vet om dette, kan en tvinge kroppen over i fettforbrenningsmodus ved slik diett. 


Om du ikke har lyst til en ultralavkarbo diett, så vil du uansett gå ned i vekt, om du reduserer energiinntaket ditt ytterligere. Du spiser sunt og har et relativt lavt inntak av kalorier,(energi), men selv om det kanskje føles "urettferdig", så er det ikke lavt nok til å gå ned i vekt. Kroppens energiregnskap er ren matematikk, og fungerer på en måte som bankkontoen: Hvis du setter inn mer på konto hver måned enn du bruker, øker saldo, og hvis du bruker litt mer enn du setter inn, så synker bankkontoen. Slik fungerer kroppens fettlagere og energibalanse også, og noe annet er ikke mulig: Inntar du eksakt like mange kalorier som du bruker hver dag, går du ikke ned i vekt. Inntar du færre kalorier enn du bruker, må kroppen likevel ha energi, og da brukes fettvevet til energiproduksjon, og du går ned i vekt. Det er faktisk ikke fysisk mulig å ikke gå ned i vekt, om man inntar færre kalorier enn man bruker. Det er fordi energi ikke kan oppstå av seg selv, og når en ikke inntar nok til å dekke forbruket, må energien taes fra annet sted; -kroppens fettreserver.


Jeg håper at informasjonen og rådene her er til nytte for deg, og ønsker deg lykke til.