Svette etter steroidbruk

Spørsmål

Brukte steroider en kort periode(2mnd) og begynte å svette noe voldsomt. Plagene endret seg ikke etter endt bruk så dro til legen. Tok blodprøver og alt viste da normalt ca 1 mnd etter endt bruk, Men ble henvist videre til endokrinologiseksjon. Tok blandet annet testo stoffskifte og div andre.Fikk beskjed om at jeg ikke har rett til utredning eller behandling i spesialisthelsetjenesten. Lurer på hva jeg skal gjøre med probleme mitt? Dreier seg mest om ansikt, mage og rygg men det er resten av kroppen også. Føler meg aldri helt tørr på kroppen bare jeg leste brevet om avslag begynte jeg å svette i pannen nakke og rygg. Kan det være at jeg har blitt sånn her nå? Bare jeg støvsuger litt hjemme klipper plenen eller andre små anstrengelser begynner jeg å svette gjorde aldri dette før, og når jeg trener er jeg gjennomvåt etter 10 min. Sitter jeg med beina i kors blir jeg klam og svett med engang. Har prøvd kremer og deo over hele kroppen uten at det har den store effekten. Er det noe behandling eller noe som kan hjelpe meg? Vil tilbake som jeg var før. Er nå 4 mnd siden jeg stoppet med steroider og ville tru alt er ute av kroppen

Mann 26
Svar

Hei! Var det anabole steroider du brukte eller steroider for en medisinsk grunn? Anabole steroider har vanligvis langvarige effekter da det virker på kroppsbygging, muskelmasse mm. Hormonet oppregulerer produksjon av proteiner mm. Det er derfor ikke alltid så godt å si hvilke effekter det får. Svetting styrea gjennom nervesystemet og hormoner. Endringen vil garantert normalisere seg helt av seg selv, men det kan ta tid. Det finnes ingen behandling for dette. Noen er plager med spesifikk svette i håndflater eller ansikt. Det kan man operere, men det vil bli alt for omfattende slik du beskriver plagene. Dette vil bli helt bra med tiden til hjelp