25-årig mann med klump i brystet etter doping med testosteron

Spørsmål

Hei Har fått en ganske stor klump inni høyre nippel. Gynekomasti. Har brukt dopingmidler, da testosteron 7 ganger de siste 5 årene. Kurer som har vart i 2-3 mnd hver gang. De 3 siste årene har jeg i slutten å etter avsluttet kur fått «gyno» men den har alltid forsvunnet helt eller blitt ubetydelig små etter hvert da jeg var ganske mange mnd «av» mellom hver kur. Men etter den siste kuren så virker det som om den ikke vil bli mindre, er mye større enn før å gjør vondt å gir ubehag ganske ofte. 2 mnd siden siste injeksjon. Usikker på hva jeg skal gjøre, den er ganske synlig selv med t skjorte på å eg veldig skjemmende. Hva kan man gjøre for å bli kvitt den helt?

Mann 25
Svar

Hei.


Du kan ikke gjøre noe aktivt for at den skal gå fortere vekk. Men du må selvfølgelig ikke bruke testoteron igjen, da kan den bli større, -i tillegg til de mange andre farlige bivirkninger som kan oppstå. Men det du kan og må gjøre, er å oppsøke fastlege for å få klumpen utredet, da det faktisk er slik at også menn kan få brystkreft. Helt uvanlig er det ikke, og hormonelle faktorer kan virke inn. Jeg sier nå selvfølgelig ikke på noen måte at jeg "tror" at det er slik, men en klump i et bryst er nå et klump i et bryst, uavhengig av kjønn, og det skal legeundersøkes heller hundre ganger for mange, enn en gang for lite. Lykke til og ha det bra.