68 år gammel mann med lavt prolaktin nivå

Spørsmål

Jeg hadde barndomsepilepsi fra 7 til 14 årsalderen. Jeg brukte fenemal(tekalitablett). Da jeg var 15 begynte håret særlig kjønnsbehåringen å visne på en måte(mistet farge struktur), samtidig som jeg mistet libido kjønnslyst. Jeg har tatt mange hormonprøver og undersøkelser, men litt stoffskifte er alt som har feilt meg. I ettertid har ser jeg på flere analuseutskrifter t prolaktia er for lavt på samtlige utskrifter. Dem var på 34 når ref er 86-390. Siden prolaktin har innvirkning på hårfolliklene og libido har jeg lyst til å prøve kur med prolaktin. Hvilken medisin skal jeg eventuelt prøve da? Fastlegen bryr seg ikke lenger, men kommer jeg en anbefaling og navnet på medisinen så kanskje hun hjelper meg. Vennlig hilsen mann 68 år

Mann 68
Svar

Hei,

Det høres ut som at din manglende libido og forandring i kjønnshårene har vart hele livet ditt slik du uttrykker det i det du skriver til meg. Du sier du tok fenemal da du var ung, men du sier ikke noe om du har brukt noe siden, så jeg regner med at du ikke har brukt medisiner. Jeg vet heller ikke om du fremdeles har epilepsi og behandles for det. 

Jeg nevner dette fordi det kan ha noe innvirkning på svaret jeg gir deg. 

Seksualfunksjon er komplisert, viktig og ofte dårlig forstått eller skjøvet litt til side som "ikke viktig." Det er synd, for for de fleste mennesker er seksualdriften noe de har glede av og ofte bruker som en målestokk på velvære og tilfredstillelse i livet. Leger burde ta dette alvorlig, selv når vi ikke har mye å tilby. Det er viktig å høre at det er forståelig og normalt å ønske seg et fullverdig seksualliv slik man selv definerer det. 

Når det er sagt, skal jeg svare deg litt bredt om epilepsi og seksualitet generelt, medisiner og seksualitet, andre ting man burde passe på og sjekke, ny forskning på området og hva jeg tenker du burde gjøre videre.

Epilepsi er forbundet med lavere seksualdrift, vanskeligeheter med å få orgasme og fertilitetsproblemer (vanskelig for å få barn). Vi vet ikke helt hvorfor, men det er antageligvis forbundet med at menn med epilepsi kan ha lavere testosteron nivåer enn menn uten epilepsi. I tillegg kan medisiner som fenemal redusere seksualdrift. 

Dette kan være grunner til at du har hatt et livslangt problem med dette. 

Når du sier at du har lave prolaktin nivåer så trodde vi før at bare høye nivåer ga menn problemer med seksualdrift, men EMAS studiet, (European Male Ageing Study), viste at menn med lave prolaktin nivåer rapporterte dårligere seksualliv. Det er derfor ikke dumt av deg å tenke at dette kan ha en betydning også i ditt tilfelle. 

Samtidig kan et lavt prolaktin nivå i forbindelse med stoffskifte problemer som du nevner bety at du har andre tilstander som burde vurderes først. 

Det er derfor viktig at legen din tar dette alvorlig og sjekker testosteron, TSH, hypofysen din og andre ting som kan være forbundet med forandringer i prolaktin. Dette er det godt mulig at har blitt gjort, men du forteller ikke noe om dette, så jeg nevner det derfor.

Når det gjelder veien videre så ville jeg foreslå at du ber om at legen din evt henviser deg til en endokrinolog, en lege som spesialiserer seg på hormoner, eller evt en lege som er sexolog. 

Norsk forening for klinisk sexologi har en liste over spesialister i landet. Her er en lenke: 


http://www.klinisksexologi.no/wordpress/fullwidth/


Jeg ville foreslå at du først og fremst går til en som er både lege og sexolog gitt din historie. 


Jeg håper dette hjelper deg litt. Jeg har ikke erfaring med å behandle menn med prolaktin for nedsatt libido, så jeg har dessverre ikke noen forslag der som jeg kan stå inne for, men dette kan en endokrinolog hjelpe med.


Lykke til!


Mvh,


Nina Bryhn, MD