Vagifem og hjerterytmeforstyrrelse

Spørsmål

Ca rundt år 2000 fikk jeg medisinen Vagifem for tørre slimhinner av min gyn. Ble skikkelig dårlig! Puls og hjerte slo overalt! Mistenkte dette var pga vagifem, så sluttet med de, men skaden var gjort, Etter et kraftig annfall fikk jeg tatt EKG og ble innlagt på hjertemedisinavd. Konstantert hjerterytmeforstyrrelse.,75.000 ekstra slag i døgnet. Fikk tabl Pranolol, miste gradvis hørsel og fikk astma på vel 1 mnd. Sluttet med desse da legen leste at bivirkning.kunne være slik!, så etter en stund ble jeg sendt til St. Olav’s Hosp. for ablasjon. Samt fikk Isoptin40mg 3 gg dagl! Har gått fint helt til i fjor da Min gynokolog hele tiden har sagt at dette kom ikke av Vagifem! Siden det hadde gått 15 år siden sist, sa jeg Ok jeg prøver igjen! Etter 3 uker ble jeg innlagt på hj. M.avd igjen for samme problem! Går nå på Isoptin140 mg, 1 tabl.dgl.langtidsvirkende! Funker ikke like godt som før Vagifem siste gang, men Ok! Fikk beklagelse fra min Gyn., men litt bittert likevel. Er dette et kjent fenomen?? Jeg kan vel heller ikke ta noen form for østrogen for tørre slimhinner da jeg reagerer, går jeg ut fra🙄🙄

Kvinne 75
Svar

Hei !

Du har fått Vagifem for tørre slimhinner av din gynekolog. Du ble samtidig dårlig, med hjerterytmeforstyrrelse og 75000 ekstraslag i døgnet. Dette ble behandlet med betablokker (pranolol) men fikk bivirkninger av dette. Du sluttet derfor med det, og du ble behandlet med ablasjon for en supraventrikulær arrytmi.Du ble ble også behandlet med Isoptin 40mg 3 ganger daglig. Du prøvde så Vagifem på nytt, og også denne gangen fikk du økende hjerterytme. Man har nå økt dosen med Isoptin til 140 mg daglig som langtidsvirkende tablett. Ifølge felleskatalogen så kan Vagifem gi høyt blodtrykk. Det er ikke nevnt hjerterytmeforstyrrelser. Jeg har også tatt kontakt med flere hjerterytmespesialister som bare behandler hjerterytmeforstyrrelser, for å kunne gi et svar på om hjerterytmeforstyrrelse er noe man ser ved behandling med Vagifem. Det svaret jeg har fått er at ingen har sett at det er en sammenheng mellom Vagifem (lokal østrogen behandling) og hjerterytmeforstyrrelser. Dette var også min oppfatning. Hva kan da forklaringen være ? Vi har alltid en tendens til å lage en sammenheng mellom hendelser, for eksempel at når man åpner døren så går vinduet opp. Vinduet behøver ikke å gå opp fordi at man åpnet døren, men vi tolker dette som en sammenheng. Dette er veldig vanlig. Man kan tenke seg at du fikk en hjerterytmeforstyrrelse samtidig med at du benyttet Vagifem, som var uavhengig av bruken av Vagifem. Den andre gangen kan det være at du ble såpass stresset av tidligere opplevelse når du benyttet Vagifem, og dermed fikk høye konsentrasjoner av stresshormoner (katekolaminer, Nevropeptider), og en høy sympatikusaktivitet, som begge gjorde at du igjen fikk en hjerterytmeforstyrrelse. Serum Konsentrasjonen av lokalt anvendte hormoner vil være svært lav, og bivirkningene vil dermed også være lavere. Dersom man mener at det er en klar sammenheng mellom lokalt anvendte østrogen (Vagifem) og hjerterytmeforstyrrelser, bør de legene som mener dette melde dette som en bivirkning. Det er ikke et kjent fenom.