Trening og hvilepuls

Spørsmål

Jeg har begynt på en diett og har trent i halvannen måned (hovedsakelig jogging) jeg spiser regelmessig, men redusert kaloriinntak. Får likevel i meg nok næring. Har fra tidligere hatt en hvilepuls mellom 58 og 63, helt avhengig av dagsform selvfølgelig. I det siste har jeg kjent meg ganske utmattet og sliten. Nylig oppdaget jeg at pulsen min mens jeg satt og så på TV var 45. Jeg begynte å følge med og oppdaget at når jeg sitter rolig er pulsen mellom 45 og 55. Hvilepulsen har sunket til 53-55. Jeg kan gå i middels intensitet i et kvarter, i sekundet jeg setter meg faller pulsen fra ca 85 til 55. Og da er det snakk om på kanskje 2 sekunder. Det tar også lang tid fra jeg reiser meg og går til det er bevegelse i pulsen. Slik har det ikke vært før. Selv om jeg har hatt generelt god hvilepuls til tross for at jeg var veldig dårlig trent før kan jeg ikke tenke meg at formen min har blitt så forbedret på så kort tid at jeg nå har en puls på 45-55 når jeg sitter og at hvilepulsen har falt ned i 53? Jeg har jogget daglig ca 30-40 minutter, kan jeg ha overdrevet? Jeg er som sagt ingen idrettsutøver eller godt trent på noen som helst måte, men kan slitenheten og følelsen av utmattelse ha en sammenheng med den veldig lave pulsen? Eller kan det være normalt at puls faller så langt ned som 45 når man sitter? Når jeg sover ser jeg at pulsen er nede i 40, det har jeg lest er normalt når man sover, men altså ikke når man er fysisk våken og har en eller annen form for bevegelse? Jeg har tatt EKG for noen år siden grunnet smerte i brystet, ingen funn. Gått ned noen kilo i vekt i forbindelse med diett (var normalvektig, ville bare ned noen kilo). Blodprøver hos lege for ca 2 mnd siden, ingen funn. Tidligere d-vitaminmangel.

Kvinne 33
Svar

Hei !

Du har trent i halvannen måned og fått et fall i din hvilepuls ned til 45 slag i minuttet. Du har fått utført EKG på bakgrunn av smerte i brystet uten at noe galt ble påvist. Likeså har du normale blodprøver for to måneder siden. Du spør om du kan ha overdrevet treningen og om det er normalt at en hvilepuls faller til 45 slag i minuttet når du sitter.  Du angir ikke hvordan du har målt pulsen. Om det er med en pulsklokke, så vil det alltid være en risiko for målefeil. Det vil si at den ikke teller riktig puls. Det er derfor alltid en god regel å telle pulsen manuelt ved at du tar pulsen på håndleddet for å kontrollere dette. I og med at du har tatt blodprøver, så er det liten sannsynlighet for at den lave pulsen skyldes lavt stoffskifte (Hypothyreose). Om man trener og samtidig er på diett, så kan det gi deg en følelse av utmattelse. Jeg regner med at du får i deg nok salter og grunnmetaller som magnesium, kalsium og fosfat. Mest sannsynlig er reduksjonen av hjerterytmen en normal variasjon. Du har tidligere hatt en lav hvilepuls og trening kan bidra til å senke pulsen din ytterligere. Det er viktig at du spiser normalt og helst øker inntaket av næring om du er normalvektig og samtidig trener. Du kan f.eks. drikke restitusjonsdrikk  iform av f.eks. kakao, som du får kjøpt innen en time etter trening, for å forbedre treningseffekten. Den ideelle treningen er intervalltrening.  Ut fra det du skriver ser jeg ingen grunn til at du skal være urolig for din pulsvariasjon, som jeg oppfatter som normal.