Rask hvilepuls

Spørsmål

Hei! Har slitt med angst for hjerte i mange år nå og har et par spørsmål. Har kjøpt pulsklokke og har fulgt med på denne i det siste og funnet ut at jeg har veldig høy hvilepuls. Hvert hos lege og tatt EKG og blodtrykk og det var bra. Hvilepulsen ligger på 80-90 stort sett hele tiden. Også når jeg sover, men da kan den gå ned mot 70. Legger også merke til at pulsen kan ligge jevnt på 85-90 for så å rase ned til 55-60 i et minutts tid før den går opp igjen. Jeg kjenner ingen ubehag annet en at det kan føles som hjerte slår litt hardt innimellom. Jeg lurer på om dette høres normalt ut og om det er farlig og ha høy hvilepuls over tid?

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Du har en hvilepuls som ligger mellom 80 0g 90 slag/minutt. Du måler hvilepulsen med pulsklokke. Du har tatt EKG og blodtrykk og det har vært bra. Du har ikke ubehag av dette, men det kan kjennes som om hjertet slår litt hardt innimellom.  Du har også angst og blir behandlet for dette. Rask hjerterytme ved angst er vanlig. Angsten gjør at man får frisatt signalsubstanser i blodet, som påvirker hjertefrekvensen, i tillegg til at man får en aktivering av det autonome nervesystemet, som også gjør at hjertet slår raskere. Pulsklokker er ikke alltid nøyaktige, og du kan derfor få feilmålinger når du benytter pulsklokke som eneste middel for å ta pulsen. Du kan sjekke pulsen ved å telle den ved at du legger to fingre på halsen, eller om du kan føle pulsen på tommelfinger siden av håndleddet (radialis). Noen studier har vist at det er uheldig å ha en konstant høy hvilepuls. Når det er sagt, så er årsaken til at man har en høy hvilepulse av betydning. 

Jeg regner med at du har blitt sjekket for ditt stoffskifte. Hyperthyreose er en årsak til rask puls. Hos kvinner i menstruerende alder må man utelukke lav blodprosent som årsak til rask puls. Du skriver at pulsen er varierende. Det er normalt. En betydelig variabilitet i pulsen du måler, kan være et uttrykk for dårlig kontakt mellom huden din og pulsklokka. Problemet ved å bli opptatt av pulsen er at dette også kan gjøre at pulsen din øker. Man kan lære seg teknikker som "Mindfulness" og pusteøvelser, som vil gjøre at du slapper av og at pulsen din da går ned. Trening og god søvn vil gi deg en lavere hvilepuls. Likeledes bør man unngå store mengde kaffe og alkohol om man har rask puls og ønsker den lavere.

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn