Hvilepuls og treningspuls

Spørsmål

Hei!

Jeg er en kvinne på 69 år - slank m. normalt blodtrykk - som har skaffet meg en slik klokke som viser bl. annet aktivitetsnivå og puls. Så vidt jeg vet, er jeg frisk, bruker kun medisiner (øyedråper) mot glaukom. Spørsmålet mitt er: Hvilepuls (om natten) ca 58 spm, og på dagtid ved vanlig dagligdags aktivitet, ligger pulsen på 76-80. Er dette normalt? Hva slags puls bør jeg akseptere (gå opp i mot) ved hardere aktivitet, slik som rask gange, jogging, etc.?

Svar

Hei.

Pulsen din er normal, både nattlig og på dagtid.

Du spør så om hvilken puls du "bør akseptere" eller gå opp mot ved rask gange og jogging.
Dersom du er frisk, og det får en formode, så er der ingen begrensinger på dette. En persons maxpuls kan som tommelfingerregel regnes ut som følger:

220 minus alderen i år. For ditt vedkommende blir det en beregnet maxpuls på ca 150. Men dette er bare en tommefingerregel, og der er store individuelle variasjoner. Maxpulsen er genetisk bestemt, den har ingenting med formen å gjøre.

Så når man trener, kan man bestemme seg for å ligge på f.eks. 60% av maxpuls, da klarer man å småsnakke mens man går, sånn cirka halve setninger. Det kalles aerob trening, altså trening hvor kroppen får nok oksygen. Det er glimrende trening hvis hovedmålet er f.eks. slanking.
Skal man fokusere på økt kondis, så kan pulsen legges høyere, evt opp mot 80%. Da begynner man å bli seriøst anpusten, og klarer bare å si et par ord av gangen.

Det er dog ikke avgjørende med slik nøyaktig måling av pulsen. Du kan legge merke til hvor anpusten du er: Altså at du klarer å føre en samtale, eller at du er i det nivået at du bare klarer ett eller to ord av gangen.
Aller viktigst er det å vite at uansett hva du gjør, så er det kjempebra for kropp og psyke!