Hjertefrekvens og trening

Spørsmål

Hei,
Jeg en mann på 35 år som de siste årene begynt med jogging. Jeg har bare jogget i perioder da jeg har hatt litt problemer med diverse skader/plager som kommer av dårlig teknikk, feil utstyr og en litt ufordelaktig beinstilling. Nå de siste to mnd har jeg endelig fått ganske god kontroll på plagene jeg har hatt med beina, og fått trent mer og bedre enn tidligere. Føler meg derfor i god form til meg å være. Jeg bruker pulsbelte på løpeturene for å ha kontroll på pulsen. De siste to turene mine har jeg opplevd at jeg etter å ha jogget med relativt jevn puls på 155-160 i rundt 6-8km faller pulsen til 135-140 uten at jeg løper noe seinere. Når jeg ser på loggen har farten stort sett økt hele veien men hele tiden sånn at jeg føler at jeg har kontroll på pusten og ikke skal bli veldig sliten. Sist løpetur prøvde jeg å presse litt på for å se om jeg fikk pulsen opp igjen, og jeg fikk den opp igjen til 150 ved å løpe en del fortere. Med en gang jeg gikk tilbake til normalt tempo sank den til rundt 140 igjen. Dette føler jeg er veldig lavt for meg i forhold til at jeg bare for noen mnd siden sleit med å holde pulsen under 165 på løpturer. Jeg er som sagt i mye bedre form nå men det er det at pulsen plutselig (i løpet av ett minutt) synker med ca 20 slag i minuttet midt under en løpetur den den kanskje burde ha steget utover i løpet jeg er litt bekymret for. Jeg var aktiv som barn men på ungdomskolen sluttet jeg etter hvert med all idrett og levde en heller utsvevende livsstil i mange år før jeg begynte med noe trening i en aldre av ca 27. Sluttet også å røyke da jeg var ca 27.
Lastet opp logg som viser hjerterytme og fart. Som du ser stiger farten jevnt, men pulsen synker stort sett og ganske rundt 8km.
Noen ide om dette er noe å bekymre seg over? :)

Svar

Hei !
Du er 35 år og har begynt med jogging. Du har de to siste månedene jogget mer regelmessig og du føler deg i bedre form. Ditt spørsmål er om du skal være bekymret for at pulsen din faller til tross for at du løper fortere. For noen få måneder sleit du med å holde pulsen under 165 slag/min, Du skriver ikke hvor høy eller tung du er, men om du er 180 cm og veier 80 kilo, så er din maksimale hjerterytme rundt 190 slag/min. Jeg tror at det at du nå har en hjerterytme, som ligger rundt 155-160, og senere rundt 140 slag/min, er et uttrykk for at du har bedret formen din. Hjerterytmen og pulsen er avhengig dels av fart, men også av stigning og belastning. Dersom du springer samme løype hver gang, så kan det også være variasjoner i selve løperuten din som gjør at pulsen om belastningen faller. En annen mulighet er at du kommer i en "steady state" situasjon, der oksygenbehovet ditt balanserer hjerteminuttvolumet ditt ved en lavere hjerterytme. Jeg oppfatter ikke at dette er noe du skal bekymre deg over. Du kan dessuten teste deg på en annen måte ved intervalltrening, såkalt 4x4. Under dragene skal du ha puls på 85-95 prosent av makspuls, og under aktiv hvile rundt 70 prosent av maksimal hjertefrekvens.