Hjertefrekvens og pulsklokke

Spørsmål

Personlige data: 71 år, 59 kg, 172 cm. Makspuls 173 (målt 2006). Trener kondisjon regelmessig, til dels intensivt. Føler meg frisk.
Nå er jeg usikker på om det er noe med hjertet som jeg bør undersøke nærmere eller ta hensyn til. Bakgrunnen er som følger:
Tidligere trente jeg med pulsklokke. For 6-7 år siden begynte målingen å fuske. Målte alt for høy og ustabil puls. Jeg skiftet etter tur pulsbelte, pulsklokke, gikk over til et annet merke, uten at dette bedret seg. Ga til slutt opp å måle puls. Har ikke hørt om noen andre med dette problemet. Er det noen ville signaler på ferde her? Tok en liten prøvetur i dag med pulsmåling. Denne la seg straks omkring 260 bpm. Stoppet og tok pulsen, kom til 134. Etter turen ble pulsen målt til ca. 130, med plutselig fall til omkring 80 (dette ble målt av en forhåndenværende intensivsykepleier og er sikkert riktig). Pulsklokken viste omtrent det dobbelte. Kan ellers nevne at jeg hadde et tilfelle av hjertebank under trening for noen år siden, da pulsen (målt manuelt) lå rundt 240 noen minutter før den plutselig falt til det halve. Spørsmålet er om jeg kan føle meg trygg på hjertet under trening, eller om det er noe her som bør undersøkes nærmere. Hva synes du?

Svar

Hei !
Du er en veltrent mann på 71 år med en makspuls som ligger ut fra CERG sin formel på rundt 166 slag/min. Du angir at klokken viser en puls på rundt 260 slag pr min. Du har hatt hjertebank for noen år tilbake. Målt elektrisk aktivitet er ikke alltid det samme som følbar puls. En følbar puls forutsetter et slagvolum. Jeg vet ikke om pulsen din er regelmessig eller ikke når du måler en frekvens på pulsklokken din på 260. Om du har en helt regelmessig puls og ikke har noen andre symptomer, så er det mest sannsynlig at klokken eller beltet måler feil verdier. Det kan være ulike årsaker til dette, som statisk elektrisitet, svette og ved pulsbelte, form på brystkasse. Dersom dette er noe som gjentar ofte når du trener kan det også være grunn til å gjøre en belastningstest for å utelukke at du har en eller annen form for hjerterytmeforstyrrelse. Det vil gi deg både et svar og en trygghet for videre trening. Dette er spesielt aktuelt siden du for noen år tilbake manuelt telte pulsen din til 240 slag/min.