Trening og hjerte

Spørsmål

Hei!
Jeg er en frisk dame på 36 år som løper mye og som har trent regelmessig fra jeg var 15 år.
Jeg har varierte økter. Både rolige og med høy intensitet. Nå har jeg kommet over noen artikler der de skriver at dette med å presse seg for hardt ikke er sunt for hjertet.. Jeg har jo gjerne intensive økter der jeg kommer opp i 95% til 97% av makspuls, og har også kommet opp i makspuls når jeg har tatt ut alt. (Dette er ikke ofte)
Jeg liker å presse meg og ta meg ut på de tøffe øktene, men er nå bekymret for om jeg gjør for mye ut av det? Bør jeg holde igjen litt på de hardeste øktene som kan være korte intervalldrag, eller om jeg løper en konkurranse?
Kjenner jeg er litt stresset nå før jeg har en intervalløkt og er veldig usikker. Kanskje en økt (maks to) i uka der jeg kommer opp i over 90%. Jeg er som sagt frisk med normalt blodtrykk, kolesterol, hvilepuls på rundt 42.
Nå går jeg og kjenner etter symptom hele tiden, og kjenner jo da selvfølgelig alt mulig i brystet som jeg ikke har gjort før jeg leste om dette, og treningsgleden er ikke helt som den var.
Har alltid tenkt at trening bare er bra så lenge man er frisk, og at kroppen sier klart fra når det er nok.
På forhånd takk for svar.

Svar

Hei!
Du er en frisk dame på 36 år som løper mye og som har trent regelmessig fra jeg var 15 år.
Du trener varierte økter. Både rolige og med høy intensitet. Du har lest noen artikler der man skriver at det ikke er sunt for hjertet å presse deg hardt ved trening. Du har intensive økter der du kommer opp i 95% til 97% av makspuls. På enkelte treningsøkter har du også kommet opp i maksimal pulsfrekvens.
Du er bekymret for at du trener for hardt .
Dette spørsmålet ligger i grenseland for min kompetanse. Jeg jobber i Landsforeningen For Hjerte og Lungesyke, og har derfor også diskutert ditt spørsmål med spesialister innenfor trening og hjerterehabilitering. Utgangspunktet ditt er at du er frisk. Du er 36 år og har siden du trener en lav hvilepuls, og har normale blodprøver. Du har ingen symptomer på sykdom. Du kan trygt trene varierte økter med hard belastning. Det er ikke grunnlag for at du skal miste treningsgleden på grunn av engstelse for at du presser deg for hardt og du behøver ikke å holde igjen på de hardeste treningsøktene. Det som er viktig er variasjonen. Hard trening over mange år disponerer for hjerteflimmer, men på den annen side så disponerer også for lite fysisk aktivitet for hjerteflimmer (atrieflimmer). Din tanke om at trening er bra så lenge man er frisk og at "kroppen sier ifra" når det er nok, er et godt utgangspunkt for hvordan du skal trene. Trening er er sunt. Inaktivitet og fedme er et stort både helse og sammfunnsproblem. Trening beskytter mot alvorlig sykdom. Siden du liker å presse deg på de tøffe øktene, så er jo dette en del av din treningsglede. Du trener intervalløkter, noe som også betyr at du presser deg for så å innhente deg igjen. Dette kan du fortsette med.