image: Smerter i brystkassen. Ikke hjertesykdom, men sannsynligvis muskulære årsaker

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Smerter i brystkassen. Ikke hjertesykdom, men sannsynligvis muskulære årsaker

Spørsmål

Hei, jeg har de siste 2-3 månedene kjent på vage smerter/ømhet litt ulike steder i brystet. Det startet med skarpe stikk i nærheten av venstre brystvorte og en følelse av at jeg kjente hjerteslagene ekstra godt.

EKG hos legevakt viste normale verdier og ikke tegn til noe uvanlig med hjertet.

Ved konsultasjon hos fastlege et par uker seinere, ble det vurdert som ikke relatert til hjertet, heller i retning muskulært eller angst. Lege lyttet med stetoskop, men valgte å ikke ta ny EKG eller blodprøve, siden det ikke var noe som pekte i retning hjerte/lunger.

Jeg har kontorjobb, og tar meg av og til i å legge vekta på venstre underarm. Når jeg skal sove, foretrekker jeg også å ligge på venstre side med en pute mellom hodet og en utstrakt venstre arm. Snur jeg meg eller ligger på ryggen, kan jeg gjerne kjenne ømhet/stikk igjen.

Allmenntilstand er god. Jeg hoster ikke, har ikke feber og merker ingen forverring ved å gå tur/trapper, etc. Å trekke pusten dypt går også fint. Men kjenner at jeg kan bli engstelig av slike smerter i brystet, selv om de er små og vage.

Oftest kjenner jeg på ubehaget hvis jeg er i ro, særlig hvis jeg ligger. Jeg har så langt ikke hatt skikkelig vondt, mer et ubehag og gjerne en litt varm følelse i området. Normal puls.

Jeg har vært hos fysioterapeut og kiropraktor. Jeg hadde ca 5 cm høydeforskjell på skulderblad, samt litt usymmetriske kragebein under halsen. Jeg synes å kjenne etter korrigeringer hos kiropraktor at ubehaget har flyttet seg litt til området mellom venstre brystvorte og til 20 cm under armhulen.

Det jeg har summert meg opp til som mulige årsaker er feil og/eller for mye sittestilling, et tungt løft (det strakk skikkelig i venstre bryst). Men jeg vil være sikker på at jeg har undersøkt det som er verdt å undersøke, samt at jeg kan slå meg til ro med at det ikke er noe farlig.

Likevel synes jeg det har gått litt lang tid siden jeg først kjente symptomer, og lurer på hvilke råd/teorier du kan ha.

Mann 36
Svar

Hei.

Jeg synes at alt du her forteller om, taler i retning av ufarlige muskulære årsaker. Det er noe de fleste av oss har i perioder av livet, og vi vet veldig mye om hvordan slikt fungerer. Svært ofte er det en komponent av muskelspenninger med i bildet, og disse trigges og forverres igjen av bekymringer, ikke minst om "hva kan dette være?", og frykten for om det kan skyldes sykdom osv. Det hele blir da lett onde sirkler hvor bekymringer over hva det kan være forårsaker ubevisste muskelspenninger, som igjen gir mer smerter, hvilket igjen forsterker spekulasjoner og bekymringer, og snøballen ruller. Det pleier derfor å være svært god behandling å få en god forklaring på plagene, slik at man forstår dem og slutter å være redd. Da avtar muskelspenninger, og slike plager pleier å avta og forsvinne. Det er derfor jeg prøver å forklare deg disse mekanismene her. Og om du mener at du vil ha ytterligere nytte av en grundig samtale med legen din om dette, så unn deg dette. Det handler nok i stor grad om å slutte å bekymre og å spekulere i årsaker her, for da starter du uvilkårlig også å kjenne mindre etter, og hele snøballeffekten reverseres.

Grunnen til at jeg tenker at årsaken ligger i denne gaten, er blant annet at du er legeundersøkt uten at en har funnet tegn til hjertesykdom, din relativt unge alder, og at symptomene på ingen måte er typiske for hjertesykdom. Ved f.eks. angina pectoris vil en utløse et slags press eller tyngdefornemmelse sentralt i brystet ved anstrengelse, og det går over når en tar det med ro igjen, og slik beskriver jo ikke du dette.

Videre er det slik at det er ingenting muskler liker bedre enn å bli brukt, gjerne hardt. Du er ung og derfor kan du trene - jo hardere jo bedre. Muskler som blir brukt hardt, får en avlapning som refleks etter bruk. Og en produserer naturlig smertedempende substanser (endorfiner) ved trening, som både får deg til å slappe av og kjenne mindre vondt. Så mitt råd til deg utover de psykologiske rådene ovenfor, er regelmessig trening, gjerne styrketrening med øvelser hvor du bruker overkroppen. Det virker langt bedre enn å forsøke å løse dette "fra utsiden" og passivt, som ved fysioterapi og kiropraktikk. Slike ting som dette lar seg i liten grad "fikse" utenfra, så løsningen ligger altså i å ta tak i dette selv, både ved å forstå hvordan slik plager oppstår og forverrer seg, og ved fysisk trening.

Håper svaret er til nytte. Lykke til og ha det bra.

Foto øverst: Addoro / Shutterstock / NTB

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-