Hvilepuls etter ablasjon

Spørsmål

Jeg hadde atrieflimmer stort kontinuerlig i ett år før jeg hadde første elektrokonvertering. Flimmeret ble borte noen dager og uker etter de tre elektrokonverteringene jeg totalt hadde. Våren 2017 ble det ablasjon (frysing). Jeg har så og si vært fri for flimmer siden, tror jeg. Jeg tok blodfortynnende, først Eliquis og deretter Marevan før og etter ablasjonen. I tillegg tok jeg Cordarone. Fem måneder etter ablasjonen sluttet jeg med medisinene. Det er nå ca 3 måneder siden. Jeg har nå høyere hvilepuls (ca 70) enn før jeg fikk flimmer (ca 50) og mens jeg gikk på Eliquis/Marevan (ca 45). Jeg trener og er omtrent i samme fysiske aktivitet som tidligere. Kan ablasjonen forårsake at hvilepulsen blir høyere?

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei !
Du har gjort ablasjon på grunn av atrieflimmer. Før ablasjonen stod du på blant annet Cordarone. Det er mulig at man kan få høyere hvilepuls etter ablasjon. Du bør ta et EKG for å se om det er det vi kaller sinusrytme. Medikamentene kan også virke inn på hvilepuls, men selve ablasjonen i seg selv kan altså gi deg en høyere hvilepuls.

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår tannlege, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 259,-

Haster det? Snakk med en lege via video .

Legetime via video
Ishita Barua
Ledig nå
Videokonsultasjon koster 350,-