Bivirkning av kolesterolmedisin

Spørsmål

Arvelig forhøyet kolesterol.
Jeg er en kvinne på 53 år som har fått konstatert at jeg har arvelig forhøyet kolesterol, aortastenose og lekkasje i en klaff, hvilket skal følges opp og kontrolleres jevnlig. Jeg lever bra med det nå så jeg skal se an utviklingen. (Har tatt EKG m/belastning og ultralyd.
Første gang kolesterolet ble målt var jeg i tyveårene. Totalkolesterolet har ligget på 7-8 så lenge jeg kan huske. Har fått høre at det gode kolesterolet også er relativt høyt.

Begynte med kolesterolsenkende medisiner for ca 1 ½ år siden i forb m overgangsalderen.
Jeg begynte med Lipitor for ca 1 ½ år siden. Husker ikke om det var 10 eller 20 mg jeg tok.
I løpet av 1 mnd gikk totalkolesterolet fra 7.8 til 4.9. Det gode kolesterolet var da på 2.2.
Lititor ga meg dessverre hudproblemer; svært tørr og sår hud. Følte meg helt uttørket. Smurte meg masse uten at det hjalp. Fikk vonde sårsprekker på leggene som det etter hvert kom røde ringer rundt. Men det verste var at psoriasisen min ble så forverret av denne medisinen at jeg ikke orket å ta den mer. Jeg vil nevne at jeg har hatt psoriasis i 35 år og mener at jeg kjenner min psoriasis svært godt nå mht hvordan det arter seg. Brukte Lipitor i 1 ½ mnd.
Syns også jeg ble tiltagende øm og verkende i kroppen.

Etter noen uker uten medisin og med bedring i kroppen og huden, begynte jeg med Pravastatin 20 mg. Denne tålte jeg bedre, men den senket ikke kolesterolet like godt. Økte etter noen mnd til Pravastatin 40 mg uten at det hjalp noe særlig. Totalkolesterolet har ikke kommet under 6 med denne medisinen. Var på 6.1 ved siste måling for 2 mnd siden. Det gode kolesterolet har også gått ned med denne medisinen. Ligget mellom 1.4-1.8. Har brukt Pravastatin i over et år.

Har nå byttet til Simvastatin 40 mg, men så kommer hudproblemene tilbake med en gang, akkurat på samme måte som når jeg tok Lipitor. Skikkelig hissig psoriasisutbrudd med en gang og tørr som en ørken. Føles nesten som jeg har betennelse i kroppen. Øm og hoven i muskelfeste ved kneet.

Jeg ber om råd med hensyn til medisinering. Jeg vet at det er viktig for meg å få senket kolesterolet, men syns det er så leit med disse hudproblemene.

Har hørt at det fins en medisin som heter Ezetimib som kan tas, eventuelt ved siden av et statin hvis man ikke oppnår ønsket effekt ved statinet alene? Kan dette være noe jeg kan få bruke? Ev. bivirkninger?
Har også hørt at Pravastatin ikke er så bra for de som har arvelig forhøyet kolesterol og heller ikke for de som har et høyt HDL kolesterol?

Vil også nevne at det har vært mange i nærmeste familie (foreldre, søsken) som har fått hjerteinfarkt i ung alder (før 50 år for menn). Min mor døde av det når hun var i begynnelsen av 50-årene. Mye hjertesykdom i slekten for øvrig også.
Har sluttet å røyke, lagt om kostholdet og prøver å leve så sunt jeg kan.

Relevante sykdommer/medisiner: Arvelig forhøyet kolesterol, aortastenose, lekkasje i hjerteklaff.
Psoriasis.

Kvinne, 53 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei! En del bivirkninger ved bruk av medisiner mot forhøyet kolesterol er nokså vanlig. Vi bruker å informere pasientene om at bivirkningen ofte gir seg i løpet av 2-3 måneder. Dersom bivirkningene allikevel skulle være så plagsomme at pasienten ikke klarer å ta medisinen, kan man være nødt til å bytte medikament. Ømhet i muskulatur er et vanlig symptom og hudplager kan også forekomme, som i ditt tilfelle.

Det er vanlig å prøve et annet medikament i statingruppen, dersom det første skulle gi for mye bivirkninger. Dette ble også gjort hos deg (skiftet fra lipitor til pravastatin). Det er imidlertid riktig som du skriver, at pravastatin ikke er så effektivt som lipitor. Kolesterolprøvene dine viste for øvrig god effekt av lipitor. Det kan godt tenkes at de hudproblemene og muskelplagene som du opplever med denne medisineringen kan gi seg i løpet av noen måneder.

Det er flere andre medikamenter som kan være aktuelle for å få senket kolesterolet ditt. Et alternativ er det som du nevner selv Ezetrol. Denne doseres som 1 tablett om dagen. Den brukes ofte som et tilskudd til statinbehandling der man ønsker en ytterligere senkning av kolesterolet, men den kan også gi alene til pasienter som ikke tåler andre medikamenter.
Det er også andre medikamentgrupper som kan forsøkes resiner og fibrater.

Jeg vil anbefale at du får fastlegen din til å henvise deg til Lipidklinikken, slik at du kan få best mulig medisinsk behandling. Du bør nemlig bruke medisiner fast for å forebygge åreforkalkning. Det viktigste har du imidlertid gjort selv, og det er å slutte å røyke. Røyking og høyt kolesterol er en umulig kombinasjon i det lange løp. Du bør i tillegg fast bruke en blodfortynnende medisin, for eksempel Albyl-E 75 mg tablett daglig.

Håper at dette var til hjelp!

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-