Blodtrykk

Spørsmål

Jeg er en kvinne på 81 år som i mange år har slitt med høyt blodtrykk, men hat holdt det stabilt i flere år med Aprovel 300mg. For et par år siden begynte blodtrykket å gå over 210/110 og jeg lå på Kalnes i 5 dager for utredning, men de fant ikke noe galt. Har siden det gårr på Aprovel 300mg, Adalat Oros 60mg og Carvediol Hexal 12,5mg. Har i tillegg lavt stoffskirfte og tar Levaxin 10mikrogram, tar også Albyl-E 75mg og Aerius 5mg. Jeg har tidligere vært overmedisinert med Levaxin. Jeghar byttet fastlege og da jeg var der nå i forrige uke så var blodtrykket plutselig 116/73. Jeg skulle da ta Adalat Oros 30mg i stedet for 60 mg. De andre pillene tar jeg som vanlig. Jeg blir overnærvøs av dette, og ingen finner grunnen til at det varierer sånn. Jeg har også veldig mye luft i maven som er veldig sjenerende. Jeg går sejlden bort på kvelden for det er vanskelig å holde igjen luften. Håper dere har noen gode råd.

Kvinne 81
Svar

Du er en 81 årig kvinne med høyt blodtrykk. Du hadde et svært høyt blodtrykk for to år siden.Blodtrykket ditt varierer og sist du vr hos din fastlege var blodtrykket. Ditt 116/73 .Du har blitt bedt om å redusere Adalat Oros til 30mg isteden for 60mg Som du tidligere tok. Ut fra det du skriver så blir du behandlet  med blodtrykksmedisiner som virker via ulike mekanismer. Du har blitt bedt av din fastlege å redusere dosen av det vi kaller kalsiumblokker. Blodtrykket ditt vil variere over tid. En enkelt blodtrykksmåling er ikke tilstrekkelig for å gjøre store endringer på din medisinering.  Din fastlege har derfor vurdert det slik at hun  vil redusere dine blodtrykksmedisiner gradvis. Dette er riktig. Dersom man tar bort medisiner raskt, kan dette lede til at du igjen får et svært høyt blodtrykk. Jeg regner med at du blir fulgt opp med blodtrykksmålinger videre. Det er også en mulighet at du kjøper deg et blodtrykksapparat og måler blodtrykket ditt hjemme. Disse blodtrykksmåling verdiene kan du så ta med til din fastlege, som kan benytte dem når hun skal behandle deg videre. Luft i magen skyldes flere ulike forhold. En god del av luften i magen får man ved at man svelger luft når man spiser. Kostholdet kan også påvirke dette, likeså enkelte medisiner . Dette kan være svært plagsomt. Det er også naturlig at man får luft i magen og det gjelder da at man ikke prøver for enhver pris å holde igjen. Jeg tror det er viktig at du prøver å tenke på dette som noe naturlig og lar luften komme ut. Det er kanskje ikke alltid like passende. Luft i magen er en del av våre «normale» plager, som vi ofte må leve med.