Gode råd for lavere kolesterol

Disse kostrådene vil påvirke kolesterolverdiene dine i positiv retning, gir kroppen din et sunnere utgangspunkt, gir deg energi, og: du kan spise deg mett!

Har du forhøyet kolesterol?
Det er ikke sikkert du vet svaret på dette. Ikke alle har målt kolesterolverdiene sine hos legen, men det er mer og mer vanlig at slike prøver tas ved rutinekontroller, bedriftskontroller og ved andre anledninger hos legen.

Hvis du kjenner verdien på kolesterolnivået ditt vet du kanskje også om det er forhøyet eller normalt. For lavt kolesterolnivå er sjelden et medisinsk problem. Hyperlipidemi er en samlebetegnelse på tilstander med forhøyede verdier av fettstoffer i blodet.

Hva er gevinsten ved å behandle forhøyet kolesterol?

  • Det dannes færre kolesterolavleiringer i blodårene
  • Eksisterende avleiringer reduseres
  • Risiko for hjerteinfarkt reduseres
  • Risiko for hjerneslag reduseres

Ny livsstil?Det er viktig å gjøre livsstilsendringer før medikamenter tas i bruk. Slike endringer bør forsøkes i et halvt år før man vurderer medisinering. Enkelte pasienter bør imidlertid starte tidligere med kolesterolsenkende medisinering, dette gjelder spesielt pasienter med hjertesykdom. Disse bør likevel endre sin livsstil til et så sunt levesett som mulig.

Disse kostrådene vil påvirke kolesterolverdiene dine i positiv retning:

  • Reduser mengden mettet fett i kostenViktige kilder for mettet fett er kjøtt og kjøttprodukter, melkeprodukter og margarin. Spis mindre smør og margarin, styr unna fete sauser og smør på brødet. Unngå spesielt kjøttprodukter som pølse og farsemat. Unngå helmelk, kremfløte og rømme.
  • Reduser mengden fett totalt i kosten Gå over til skummet melk og lettmelk, bruk magre oster med fettprosent.
  • Bruk lite eller ingenting majones
  • Bruk kun 1 egg i uken
  • Unngå oster med over 20% fett
  • Spis mer karbohydrater, frukt, grønnsaker og brødmatSkjær tykke skiver av grovt brød, spis mer poteter. Spis grønnsaker som kål, løk , agurk, tomat, sopp, gulrøtter, bønner og erter. Fråts i frukt som kiwi, epler, appelsiner, pærer og bananer.
  • Spis mer fisk både som pålegg og til middag, gjerne 3-5 ganger i uken. Sild, makrell, tunfisk, fiskepudding er egnet som pålegg.
  • Drikk kun moderate mengder alkoholVann er mest fornuftig å drikke når du er tørst, unngå saft og mineralvann i større mengder.
  • Spis mindre søtsaker og kaker, salt snacks og chips
  • Unngå kokekaffeDisse kostrådene er også fornuftig å følge ved sukkersyke, høyt blodtrykk og overvekt, og gjelder alle deler av befolkningen.