Blodtrykksbehandling uten medisiner

Du og legen har i hovedsak to valg når du har fått et behandlingstrengende høyt blodtrykk; endringer i levesett og oppstart av medikamenter.

Komplikasjoner av høyt blodtrykk
Dersom trykket er svært høyt, er det avgjørende viktig at du kommer raskt i gang med medikamentell behandling for å unngå alvorlige komplikasjoner som hjerneblødning eller hjerteinfarkt.

Er blodtrykket ditt så høyt at du må ha medisiner for det, er det sannsynlig at du må stå på disse medisinene resten av livet. Det er også veldig viktig at du aldri slutter med noen type medisin du har fått foreskrevet uten at du diskuterer det med legen din først!

Oftest en vurderingssakMen for de aller fleste er blodtrykket lett eller moderat forhøyet, og det blir en vurderingssak om man skal prøve behandling og eventuelt hvilken man prøver først.

Endring av kosthold og livsstil i en sunnere retning kan ofte være god nok behandling for lett forhøyet blodtrykk. Det vil samtidig redusere en rekke andre risikofaktorer for sykdom. Så selv om du ikke kommer helt i mål med blodtrykket ditt ved å gjøre disse endringene, har du allikevel et bedre utgangspunkt for et lengre og sunnere liv. Legen kan bruke en såkalt "Grønn resept" dersom du ikke behandles med medisiner. Dette er et opplegg utarbeidet av helsemyndigheter - spør legen din om dette.

Disse faktorene kan du gjøre noe med:Kroppsvekt
Hvis du er overvektig, har du høyere risiko for å få sykdommer som høyt blodtrykk, sukkersyke og slitasjegikt og andre belastningsskader. Ved å unngå overvekt og holde seg i fysisk aktivitet reduseres risikoen for hjerte- karsykdom vesentlig.

Det er vanlig at blodtrykket synker noe når man går noen kilo ned i vekt. På den måten kan behovet for medisiner mot blodtrykket bli mindre.

SukkersykeHar du tendens til å få sukkersyke, kan det å unngå overvekt holde denne tendensen i sjakk, og hvis du allerede har sukkersyke, kan det å gå ned noen kilo gjøre at du får mindre behov for medisiner, og kanskje kan kutte ut medisinene helt!

Fysisk aktivitetFysisk aktivitet gjør det lettere for deg å gå ned i vekt, og øker sannsynligheten for at du klarer å holde deg på den nye og lavere vekten. Daglig mosjon bidrar nemlig til å øke muskelmassen og forbrenningen, slik at det blir lettere både å holde vekten nede og formen oppe. Fysisk aktivitet kan på samme måten som det å bli kvitt overvekt føre til at du får et mindre behov for medisiner mot blodtrykk og sukkersyke. Hele kroppen har godt av å bli brukt, og den nyter det! Les om den gode turens mange fordeler her, og hvorfor fysisk aktivitet kan kalles en mirakelmedisin!

Det er ikke så veldig nøye hva slags aktivitet du holder på med, bare du varmer opp, og blir god og svett. Det kan være lurt for blodtrykkspasienter å holde seg unna aktiviteter som innebærer sterke og plutselige kraftanstrengelser som for eksempel vektløfting. Under stort press øker blodtrykket forbigående mye, og det er uheldig for en blodtrykkspasient. Men å gå raske turer, småjogge, løpe, sykle, svømme, leke med barn eller barnebarn; det gjør godt for hjertet, blodårene, muskler, ledd og ikke minst: humøret!

RøykingNikotinet i sigarettene fører til at blodårene i hele kroppen trekker seg sammen, og gjør at hjertet slår fortere. Dette fører til høyere blodtrykk. Røykere har nok ikke generelt et høyere blodtrykk enn ikke-røykere, men på grunn av nikotineffekten hopper blodtrykket hos røykere mer opp og ned.
Dessuten bidrar røyking til åreforkalkning som gjør årene dine trangere og stivere, som igjen betyr økt motstand for hjertet og høyere blodtrykk. fører til at blodårene trekker seg sammen.
I tillegg finnes det stoffer i røyken som kan gjøre blodet ditt seigere og dermed øke risikoen for blodpropp.

Så røyking og høyt blodtrykk har skadevirkninger som forsterker hverandre negativt. Røyking i kombinasjon med både høyt blodtrykk og høyt kolesterol tidobler risikoen for hjertesykdom!

Ved røykeslutt reduserer du risikoen for hjerte- karsykdom, kreft og KOLS, pluss at det blir lettere å holde seg i fysisk form! Det er ikke sikkert at røykeslutt gjør at blodtrykket går ned, men risikoen for hjerteinfarkt og andre alvorlige komplikasjoner blir lavere.

AlkoholStørre mengder alkohol er farlig for mange ting, men blant annet er det ikke godt for blodtrykket. Dersom du allerede har et høyt blodtrykk, kan det å konsumere mye alkohol forverre blodtrykket. Alkohol kan gjøre at blodtrykksmedisinene ikke virker så godt. Høyt alkoholkonsum fører dessuten lett til en inaktiv og usunn tilværelse.

Sunt kostholdDersom du har høyt blodtrykk, er det særlig disse sidene ved kostholdet ditt du børe se på:

  • FettDet er forskjell på fett. Noe fett MÅ vi ha for at kroppen skal fungere som den skal. Noe fett er direkte helsefremmende, mens andre fettyper bør man være mer forsiktige med.
  • Spis mer av:De fettypene som regnes som gunstige for helse, og særlig for personer som er utsatt for å få hjertesykdommer, er de flerumettede fettsyrene, blant annet den mye omtalte omega 3-fettsyren. Disse fører ikke til at kolesterolmengden i kroppen øker. Du finner flerumettet fett i fet fisk, vegetabilske oljer, i tran og i kylling. Det kan også se ut som fet fisk kan ha en lett blodtrykksreduserende virkning! Fet fisk er først og fremst laks, makrell, sild og ørret.
  • Spis mindre av: Mettet fett øker kolesterolnivået i blodet, og mye mettet fett i kosten kan bidra til at åreforkalkningen går fortere. Mettet fett finner du i meieriprodukter, særlig smør, fløte og fete oster, og i harde margarintyper og i kjøtt med mye fett på. Skjær bort synlig fett fra kjøttet!
  • EnergiHvis du får i deg mer energi enn du forbruker, vil du gå opp i vekt. For å unngå eller bli kvitt overvekt er det derfor smart å venne seg til å ikke bruke mye av de matvarene som er svært energirike.
  • Frukt og grønt er proppfullt av vitaminer, antioksydanter og smak, men inneholder ikke så mange tomme kalorier. Fyll på med grønnsaker og frukt i livet ditt, så kan du i tillegg til å leve sunt leve magert og spise deg mett hver dag! Slik sikrer du deg 5 om dagen i praksis!
  • Sukker. Sukker inneholder mye energi og spiser du mye sukker vil du lett gå opp i vekt. Men sukker regnes ikke som spesielt farlig for blodtrykkspasienter i moderate mengder.

    Unntaket er hvis du har en tendens til sukkersyke: Da bør du være forsiktig med sukker. Spesielle matvarer du da bør passe deg for: selvfølgelig kaker, drops og sjokolade, men også -vanlig- mat som brunost, helmelk, fruktjuice og syltetøy.

  • Salt.
    Noen mennesker er salt-følsomme og får økt blodtrykk av å spise mye salt, mens andre ikke ser ut til å reagere med noen særlig blodtrykksøkning. Bordsalt består av natrium og klor. Natrium i saltet binder til seg mye vann. Dermed blir blodmengden større, og blodtrykket øker.

    Salt i maten er en vanesak. Dersom du er vant til å salte rikelig, vil maten nok smake litt kjedelig i begynnelsen når du kutter på saltet. Men det tar bare en ukes tid for smaksløkene på tungen din å venne seg til den nye smaken!

    Men det er ikke bare bordsaltet du børe være forsiktig med hvis du er salt-følsom! Spekemat, pølser salt kjøtt og salt fisk har mye salt i seg. Ferdiglaget mat, hermetikk og posevarianter inneholder ofte svært mye salt. Chips og snacks, buljong, krydderblandinger og mange ostetyper er også rike på salt.

Livsstil og stressNår vi er i en stresset situasjon, stiger blodtrykket forbigående hos oss alle. Dette er en normal reaksjon.

Men dersom stressnivået er høyt over lengre tid, tror man at dette kan bidra til at blodtrykket blir varig forhøyet. Det er lettere sagt enn gjort å senke stressnivået. De fleste av oss lever under mange forskjellige press fra familieliv, tidspress på jobben og ekstraverv. Prøv forskjellige avspenningsteknikker. Du har ingenting å tape!