Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Antikoagulasjon etter lungeemboli (PE)

Spørsmål

I 2014 fikk jeg blodpropp i magen etter katastrofesnitt noe som er relativt vanlig etter slikt snitt.i 2018 fikk jeg blodpropper i lungene,uprovosert som dem sier.jeg ble da satt på eliquis resten av livet.jeg er uenig denne avgjørelsen.blodproppene i lungene ser jeg på som meget fremprovosert. Jeg var veldig overvektig da det skjedde,røyke,brukte p piller,brukte volaren tabletter hver dag i 6 mnd før det skjedde og jeg var dehydrert og sov meg gjennom dagene.jeg har endret på alt dette,er på vei ned i vekt,sluttet og røyke,holder meg hydrert og bruker ikke voltaren og er i aktivitet,går heller ikke på p piller.er det trygt og stoppe eliquis?jeg har ingen arvelige faktorer,og ifølge HERDOO2 kan jeg trygt slutte.det skaper for mye bekymring for meg og gå på eliquis,det hemmer meg veldig og jeg har mye bivirkninger.jeg tar ikke lett på denne vurderingen,jeg har time hos fastlegen også.ønsker fler vurderinger før jeg bestemmer meg.

Kvinne 34
Svar

Du fikk blodpropp i 2014 etter et keisersnitt. I 2018 fikk du igjen blodpropp i lungene. Man oppfattet at du fikk blodpropp i lungene i 2018 uten at man hadde påvisbar grunn. Du var veldig overvektig i denne  perioden. Du røykte, benyttet  P-piller.  Du hadde en passiv livsstil. Du har imidlertid endret på alle disse faktorene og endret livsstil, noe som er utrolig bra gjort !  Du har ingen arvelige fakttorer for blodpropp i lungene, og ønsker å stoppe med Eliquis.  Du har slik jeg oppfatter det  såkalt sekundær  risiko for VenøsTromboEmboli (VTE) som er forbigående risikofaktor. (Kirurgi, graviditet/p-piller, immobilisering, malignitet, flyreise >8 timer ) i motsetning til  permanente risikofaktorer  som  blant annet Alder, Trombofili (medfødt, ervervet), hereditet, malignitet,  tidl VTE, pareser og andre). Du har hatt lungeemboli to ganger. Lungeemboli (LE) kan være en dødelig sykdom, og konsekvensen  av ikke å forebygge en ny blodpropp kan derfor  få et svært alvorlig utfall. Jeg forstår at du har bivirkninger og at du ikke tar lett på denne avgjørelsen. Jeg foreslår derfor at du ber om en henvisning til en hematolog på sykehuset for en vurdering av dette før du eventuelt slutter med Eliquis. Slik jeg leser det du skriver kan det være en mulighet for at man kan vurdere at du kan slutte med Eliquis, men jeg vil tilrå at du gjør dette i samråd med en spesialist i blodsykdommer (herunder antikoagulasjonsbehandling), en Hematolog. Lykke til !

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-