Tørrhet i vagina

Spørsmål

Jeg har vært uheldig da jeg brukte en dildo for noen dager siden. Jeg brukte mye glidekrem, men likevel var det vondt. Nå har jeg en tung følelse i underlivet. Det er flere år siden jeg hadde overgangsalder, og jeg er veldig tørr nedentil. Har fått resept på Vagifem men har ikke brukt dette fordi jeg er redd for bivirkninger. Nå lurer jeg på om jeg har skadet noe. Lurer også på om jeg må avstå fra sex med partneren i fremtiden.

Kvinne 51

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Du kan ta det helt med ro, du kan ikke ha skadet noe i skjeden, den er tøyelig. Etter overgangsalderen, når østrogen blir borte, så mister skjeden noe av sin elastisitet. Har kvinnen f.eks. ikke hatt samleie på en stund, så kan det være vondt å starte igjen, men så går det seg til. 

Jeg skjønner ikke at du er redd for bivirkninger av Vagifem? det er et svakt østrogen som ikke har generell effekt i kroppen. Det er ikke vist at det kan øke risiko for brystkreft eller blodpropp. Hvis det er flere år siden at du hadde menstruasjoner/østrogenproduksjon, så kan du regne med at det er forandringer i skjeden. Jeg vil absolutt anbefale deg Vagifem. Bruk det daglig i to uker, og deretter to ganger i uken. Det vil bedre ditt sexliv med partner eller dildo.

Vennlig hilsen Mette


Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Kommersiell tjeneste
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn