Vulvodyni/vestibulitt

Spørsmål

Hei! Jeg har så lenge jeg har vært kjent med mitt eget underliv hatt en stikkende følelse ved berøring av skjeden. Den sitter på venstre og høyre side av skjedeåpningen, som et lite punkt som stikker ved berøring. Dette har også utviklet seg til en sviende følelse ved berøring, mest sannsynlig etter seksuell debut. Tamponger er bare litt ubehagelig, mer hvis jeg blør lite. Klarer å ha samleie, men det er veldig vondt i begynnelsen, og hvis det varer for lenge. Da kjennes det ut som jeg tørker ut og får gnagsår. Smertene er ikke akkurat i berøringen, men kommer rett etterpå. Så hvis jeg tar fingeren inn i skjeden svir det ikke før den er ute. No for to uker siden begynte jeg å kjenne disse følelsene (svie og stikking) utenom berøring, i tillegg til kløe i skjedeåpningen og hvit og tykk utflod. Tenkte derfor jeg har fått soppinfeksjon så begynte med Canesten, en stikkpille og krem. Har no gått på den i to uker. Har aldri hatt soppinfeksjon før som jeg vet om, men gikk likevel ikke til lege. Noen dager har jeg ikke kjent noe til det, spesielt fordi jeg har gått uten truse og løse bukser hele dagen. Men med en gang jeg er mye i bevegelse, eller går med truse kjenner jeg det. Derfor begynner jeg nesten å lure på om det er vestibulitt som har utviklet seg fordi jeg ikke har gått til behandling for det, men samtidig forklarer det ikke kløen og utfloden. Utfloden tror jeg er borte, vanskelig å si ettersom kremen kan ligne. Jeg tenker no at jeg burde gå til legen for å få avklart om det er sopp, men enten det er det eller ikke vet jeg ikke hvem jeg skal henvise meg til for eventuell vestibulitt. Som jeg har lest kan man ikke veldig mye om dette, og det er ikke noen klinikk eller eksperter på området som jeg vet om i Bergen. Og jeg lurer også på om Canesten kan ha gjort det verre? For grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet i dag, er at svien som jeg vanligvis har fått i et par sekunder etter påføring ikke har gitt seg, og svien jeg får ved berøring varer lengre.

Kvinne 24

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

  

Vestibulitt (omtales også Vulvodyni/Vestibulodyni) er en tilstand hvor det er smerter/sårhet ved skjedeinngangen som har vart mer enn 6 måneder. Det kan være vanskelig å gjennomføre samleie, og noen klarer ikke å innsette en tampong. Det kan ramme så mye som 10-15% av alle kvinner. Vi vet ikke hva som er årsaken, men det er en slags overfølsomhet for ytre påvirkning. En unormal følsomhet i nervene til skjedeinngangen? 

Utflod er ikke et symptom, men det kan selvsagt også oppstå sopp hos kvinner med vestibulitt. Man har assosiert vestibulitt med hyppig bruk av Canesten, men det kan jo skyldes at kvinner med vestibulitt har trodd at det var sopp og har overbehandlet seg?

Du bør snakke med din fastlege og hvis det er mistanke om vestibulitt, kan du henvises til gynekolog. 

De fleste privatpraktiserende gynekologer kan gi råd, f.eks. om bruk av lokalbedøvende krem, ikke å bruke intimprodukter, men rengjøre med babyolje.

Du finner mer informasjon på dette nettstedet:

https://www.ullevalkiropraktor.no/dette-er-vaginisme-og-vestibulitt/


Vennlig hilsen Mette

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-