Spotting og ubehag med hormonspiral

Spørsmål

Hei, Jeg satt inn hormonspiral for ca 4-5 måneder siden. Jeg småblør litt fortsatt, noe jeg har lest kan være normalt. Men mitt hovedproblem er at nedre del magen er ufattelig hoven, kjennes ut som livmor er hoven el. Har vært slik siden litt etter jeg satt den inn. Jeg har også gått opp 2-3 kg på disse månedene, har hatt en veldig stabil vekt før dette. Kan det være fra spiralen? Vurdere nemlig å ta den ut om dette er noe som ikke vil gå over.. Mvh ... (red.)

Kvinne, 34 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.

Som du skriver, er det helt normalt å småblø litt etter å ha fått innsatt en hormonspiral. Dette varer vanligvis i noen måneder, opptil ca 6 mnd.
Hvis blødningene vedvarer, kan det være ulike grunner til dette.

Det kan være at slimhinnen i livmoren er tynn (på grunn av spiralen), og derfor blør lettere.

Det kan også være at ikke spiralen ligger slik den skal. Vanligvis er en god sjekk på dette at du kjenner etter om du kan kjenne spiraltrådene. De skal stikke noen cm ut fra livmorhalsen, og ligger vanligvis litt bakover.
Om spiralen ikke ligger slik den skal, kan dette også forklare ubehaget i magen.

En infeksjon kunne gitt blødning og mageverk, men ville oftest vært ledsaget av endret eller illeluktende utflod. Om du har fast partner og ingen endret lukt på utflod, er det lite sannsynlig at dette er problemet.

Det er anslått at den vektøkningen man kan få av noen typer av ordinære p-piller er anslagsvis 2-3 kg. Dette er ikke ekstra fett, men noe økt væskeansamlig i kroppen. Det vil derfor ikke fortsette å øke. Ved hormonspiral er det bare ett hormon, og i tillegg er effekten veldig lokal. Det er derfor lite sannsynlig at det skal være hormonspiralen som gir deg vektøkning.

Om trådene ligger på plass, kan du gjerne se dette an i et par måneder til om du orker det. Om det fortsatt ikke tilkommer noe bedring, er jeg helt enig med deg om at det beste nok er å fjerne den.

Om du da velger ordinære p-piller eller kobberspiral, er noe du kan diskutere med fastlegen. P-piller av typen Cerazette inneholder også bare gestagen-hormonet (slik som hormonspiralen). Om du velger å prøve disse, vil du få et svar på om det er hormonet som gav disse plagene eller om det var selve spiralen som kanskje lå feil. Dette kan være greit å vite i forhold til om hormonspiral skal bli aktuelt en gang igjen i fremtiden.

Håper du fikk svar på det du lurte på.
Lykke til.

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 289,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn