Sekresjon fra brystene

Spørsmål

For et år sida tok jeg abort og begynte med p- piller, men sluttet etter en mnd. I juli var jeg hos kjæresten min(vi sees bare 2.- 3. hver mnd). 6 dager før jeg skulle få mensen klemte jeg på bryst/ brystvorte, og en gjennomsiktig væske kom ut. Det gjør det fortsatt 7 dager etter at jeg fikk mensen. Det gjelder begge brystene.
Det kan vel ikke være brystkreft? Har det noe med abort/p- piller å gjøre?

Hilsen bekymret.

Kvinne, 22 år

Svar

Hei!

Det er såpass lenge siden både abort og p-pillebruken din at jeg tror ikke det har noe med dette å gjøre.

Væsking fra brystvortene er oftere et tegn på en godartet tilstand enn på brystkreft. Væsken kan være klar eller gul, melkeaktig, brun, gulgrønn eller tydelig blodtilblandet. Noen medikamenter kan også forårsake væsking fra brystvortene.

Det er ganske vanlig at middelaldrende kvinner har litt væsking fra brystvortene. Denne kan ha flere farger og konsistenser, og er som regel ufarlig. Men i noen få tilfeller kan væskingen skyldes en ondartet svulst. Derfor bør det gjøres en skikkelig undersøkelse hos legen for å utelukke dette.

Væske fra brystet på grunn av en ondartet svulst er nesten alltid blodtilblandet. Dersom det blir påvist blod, skal det alltid gjøres full trippeldiagnostikk. Selv ved blodig sekresjon er det bare i rundt 5 % av tilfellene at man finner at dette skyldes en ondartet tilstand.

Under amming, særlig i starten, er det ikke uvanlig med striper av blod i melken. Dette er ufarlig og trenger ingen spesiell undersøkelse.

Som du skjønner er det ganske usannsynlig at dette har noe med brystkreft å gjøre og jeg ville ikke bekymret meg så mye for dette. Hvis du har andre symptomer som du synes er rare (feks kul i brystet), så synes jeg du skal snakke med legen din.