Rar mens

Spørsmål

Etter å ha gått på P-piller i 8 år sluttet jeg på de tidlig i sommer. 12.juli fikk jeg normal mens som varte i 5 dager. 14.august fikk jeg mensen igjen. Blødde lite i bare 3 dager, hadde fryktelige smerter og besvimte en gang.. Tidlig denne uka fikk jeg litt smerter i magen- kjenntes ut som mens smerter. Har derfor gått å ventet på at det skal komme blod, men det gjør det ikke. Hadde lysbrun utflod en dag bare.
Hva kan dette komme av? Er det normalt etter å ha sluttet med pillene?
Har tatt en test som viste at jeg ikke er gravid. Kan testen vise feil?

Kvinne, 24 år

Svar

Hei!

En gravitest er vanligvis veldig pålitelig. Teoretisk sett kan de nok vise feil, men tar du en til som også viser at du ikke er gravid kan du regne det som helt sikkert.

Det er slett ikke unormalt å ha uregelmessig menstruasjon etter lang tids p-pillebruk, oftest går det en tid før mensen kommer tilbake. Når du nå har hatt to normale menstruasjoner (riktignok med smerter ut over det normale forrige gang), så er det rart om det skulle oppstå uregelmessig menstruasjon. Jeg tror ikke det du merker nå har noe med p-pillene å gjøre, og det kan godt tenkes at menstruasjonen er rett rundt hjørnet, og kun litt forsinket pga helt normale svingninger i hormonnivået.

Imidlertid bør du oppsøke lege hvis du har økende smerter i magen og ingen menstruasjon, eller hvis menstruasjonen er veldig unormal. Man kan tenke seg en infeksjon som forklaring på plagene, graviditet/abort synes usannsynlig i og med at gravitesten er negativ.

Det er ikke så lett å gi deg mer konkrete svar enn dette - annet enn at det er ikke normalt å ha det slik du beskriver etter p-pillebruk, og har du økende smerter skal du oppsøke lege.