P-pille og endret menstruasjon

Spørsmål

Hei, jeg har nå gått på p-pillen i over 5 år. Har vekslet litt mellom merkene pga. flytting til og fra utlandet, men de siste mnd. har jeg gått på p-pillene med merket yasmin. Det siste året har blødningen ved menstruasjon gått over til å kun vare ca. 2-3 dager og det er kun brunt slimt. Etter et par dager kommer det omtrent som utflod, men har samme konsistens. Jeg snakket med legen min om dette da jeg gikk over til å bruke yasmin og han mente jeg måtte se det an noen mnd. Det har ikke forandret seg. Jeg har nå sluttet med pillen for å se om jeg får en "normal" menstruasjon igjen. Hva er grunnen til dette?

Kvinne, 25 år

Svar

P-pille gir ikke normal mens, siden eggløsningen er undertrykket. Vi kaller det "avbruddsblødning" i den pillefrie uken. P-pillen fører til en tynnere slimhinne i livmoren. Derfor kan blødningen bli sparsom - og ikke sjelden helt utebli. Hvis alt var normalt på forhånd, vil normal menstruasjonscyklus gjenoprettes når p-pillen kuttes ut.