P-pille og diare

Spørsmål

Hei har slitt med diaré på morningene og av og til dagen. Går på lolette 28 og tar disse på kvelden. Siden det har gått ca 17 timer fra tatt p pille til jeg får diaré siden jeg ikke får det på kvelden kan vel ikke dette ha hatt noe innvirkning på effekt? Leste at for at diare skal minke effekten må det være innen 4 timer? Så de er vel fortsatt trygge. Lurte også på at siden jeg startet uten om mensen tar det vel 7 dager for at p piller er virkningsfull? Helsesøster sa dette men synes det var vanskelig å tyde i forhold til bruksanvisningen.

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei! Dersom man har hyppige diareer som ved en omgangssyke vil effekten av p-pillen være redusert da det ikke er alt som taes opp i tarmen. Slik du beskriver det, ville jeg ikke vært bekymret. De er trygge. Det bør gå 7 dager før pillen er virkningsfull slik helsesøster sier. Grunnen er at det kan skje en eggløsning de første dagene du begynner på pillene.

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Kommersiell tjeneste Pris fra 259,-