Ømme bryster

Spørsmål

Jeg er 45 år og fikk 21/2 lagt inn en Mirena hormonspiral. Forut for dette brukte jeg Cerazette, men fikk dessverre svært lange mensblødninger med dem og valgte derfor å slutte. Tok siste Cerazette dagen før Mirena ble satt inn. Hadde en del blødning og stikklignende smerter i magen etter innsettelsen, og 26/3 var jeg hos gynekolog for å sjekke med ultralyd at spiralen satt som den skulle. Det gjorde den. Hun sa også at hun da kunne se at jeg nokså nylig hadde hatt eggløsning. Det stemte nok, for 31/3 fikk jeg mensen. I de to dagene før mensen kom, hadde jeg mye ubehag i spesielt venstre bryst, der jeg har et gammelt fibroadenom. Det ble påvist med ultralyd, mammografi og finnålsbiopsi da jeg var 22 år og har vært uendret siden. Litt ømt innimellom bare. Men denne gangen var det mer ubehagelig. Avtok etter at blødningen var i gang. Smertene gjentok seg til en viss grad da jeg fikk en lett blødning igjen 26/4. Jeg lurer på om det kan være hormonene i spiralen som gjør at brystene og spesielt fibroadenomet føles så ømme og iblant føles begge brystene nærmest som det sprenger litt – noe som kommer og går. Brystene var ikke slik før spiralen ble satt inn. Kan ikke føle andre kuler enn de ujevnhetene jeg alltid har hatt der. Det skal sies at jeg har gått på Cerazette lenge, og vet vel egentlig ikke helt hvordan hormonsvingningene og syklus i kroppen føles, for de blir vel undertrykket med Cerazette? Og nå har jeg en ny hormonspiral som kroppen vel må venne seg til. Gynekologen sa at opp til 6 mndr er vanlig for at ting skal gå seg til. Jeg har skjønt det slik at selv om jeg skulle miste mensen med hormonspiral så er resten av «systemet» som vanlig? Var en periode uten hormonell prevensjon for et års tid siden, og da var syklus på 23-24 dager. Kan også kanskje være i starten av overgangsalderen nå, da jeg kan føle små "hetebyger" i løpet av dagen. Går i terapi pga helseangst fra tidligere og blir veldig engstelig av dette.

Kvinne 44

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Cerazette stopper eggløsning og produksjon av progesteron, som dannes etter eggløsning frem til menstruasjonen starter. Det er i denne perioden at man kan merke PMS som bla. kan omfatte ømhet i brystene. 

Etter at du sluttet med Cerazette har du fått din egen syklus tilbake og dermed PMS med smerter i brystene. Var det hormonspiralen som var årsak (det er en mulighet), så ville du med størst sannsynlighet ha smerter konstant. 

Du har hatt tre nok så normale menstruasjonssykler etter at du stoppet med Cerazette. Det tyder på at du ikke er i overgangsalderen. 

Du må høre med din fastlege om forholdene i brystene må sjekkes, evt. med mammografi? Men jeg kan ikke se at det er symptomer som du behøver å være bekymret for. 

Vennlig hilsen Mette

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn