Mensforskyvning

Spørsmål

Jeg er en jente på 21 år som lenge har gått på trinordiol 21-brett, i litt over to år.Har regelmessig mens men innimellom så er jeg velidg aktiv i idrett derfor synes jeg det er greit å utsette den.
For fire-fem dager siden så begynte jeg på et helt nytt brett uten opphold for å utsette mensen.Det viste seg å være en tabbe for jeg begynte på de første pillene når det er kun de gule jeg skulle ha tatt.Dette fant jeg ut etter en tre dager med de aller første "røde" pillene på brettet.Fjerde dag fikk jeg en blødning/mensen og nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre for å rette opp "skaden"?
Hvorfor har jeg fått mensen?
JEg har ikke hatt sex på to uker nå så ingen fare for at jeg er gravid.Etter jeg fikk blødningen kuttet jeg ut ppillene for jeg visste ikke om jeg skulle fortsette der jeg var el begynne på de gule ppillene på slutten av brettet.Håper inderlig på svar for jeg er usikker på hva som er riktig å gjøre nå!jeg har kjæreste men jeg kommer til å bruke alternativ prevensjon en stund, men jeg lurer på hva er rett å gjøre etter en slik tabbe og roter det veldig i syklusen min? Hvordan kan jeg komme tilbake til vanlig rutine igjen? Og skal jeg bare fortsette å mensen ut til mensperioden er over? Mvh Undrende

Kvinne, 21 år

Svar

Hei!

Når du går over til de rødbrune tablettene, skifter du til en tablettr med lavere hormondose. Da kommer det en menstruasjon. Det er naturlig at du får en menstruasjon slik du beskriver.

Det gjør forsåvidt ikke noe om du "rotet til syklusen din, dette går seg til igjen. Imidlertid bør du være klar over at du ikke har samme beskyttelse nå når du har hatt pause fra tablettene.

Jeg synes du skal begynne fra starten på et brett igjen nå, det blir det enkleste. Så kan du ta de gule tablettene fra det påbegynte brettet hvis du ønsker å forskyve mensen senere en gang. Resten av brettet kastes. Deretter tar du en pillefri uke (da kommer også en menstruasjonsblødning) og fortsetter som vanlig på begynnelsen av et nytt brett.