Mens/blødninger på p-pille?

Spørsmål

For ca 5 uker siden fikk jeg mensen midt i et p-pillebrett, har brukt piller hele veien. Mensen har vedvart siden det, men det har kun vært småblødninger som ligner slutten av en mens, brunt blod. Jeg sluttet på p-piller for 2 dager siden for å se om dette kunne hjelpe, og fikk da ordentlig mensen, meg magekramper og svimmelhet. Har følelsen av å skulle besvime ofte. Jeg er litt engstelig for hva som kan være galt siden jeg fikk mens midt i et brett og det har vart så lenge. Takker på forhånd for svar.

Relevante sykdommer/medisiner: P-piller; microgynon

Kvinne, 24 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

P-piller undertrykker eggløsning og dermed også en normal menstruasjon. Blødningen i ukespausene betegnes som "avbruddsblødning": Livmoren "slipper ut" blod og slimhinne, fordi den ikke er stimulert av hormonene i p-pillen. Så kan det også skje, som hos deg, at det kan komme blødning midt i perioden, noe vi kaller "gjennombruddsblødning". Dette kan skyldes uregelmssig inntak, graviditet, lokale og generelle infeksjoner, stress og andre endringer i tilværelsen. Ofte følges denne blødningen av mens.lignende kramper, som skyldes livmorens sammentrekninger. Inntreffer dette, er beste opplegget å ta pille-pausen og få den vanlige blødningen, og starte på nytt ut fra den.

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn