Manglende mens etter minipille topp

Spørsmål

Hei! Jeg er 22 år å jeg og kjæresten har bestemt oss for å prøve å bli gravide. Jeg sluttet på minipillen cerazette for et par-tre måneder siden, å har enda ikke fått mensen tilbake, men har endel smerter i magen (lignende mensensmerter, bare litt mildere), samt at det kan gjøre vondt fra tid til annen i begynnelsen av samleie (ved dyp penetrering), dette er noe som har begynt etter pille-slutt. Hadde gynekologisk sjekk hos fastlegen forrige uke, han kunne ikke se noe galt, men ville heller ikke henvise meg videre til gynekolog før etter sommeren om ting ikke var bedre innen da. Hva kan dette være? Er det bare kroppen som prøver å komme i gang etter pille-slutt? Jeg har ingen kjente sykdommer, går ikke på medisiner, tar folat daglig, har sex alt fra hver dag til hver tredje dag, noe jeg også hadde før pille-slutt. Det er bare så grusomt tungvindt med disse smertene som kommer å går.. har gått på ppiller/minipillen i ca 8 år (først loette, så cerazette nå siste halvannet året ca.) Har til vanlig veldig vonde mensensmerter under menstruasjon om det har noen betydning.

Kvinne 22
Svar

Hei! Minipillen inneholder kun et progesteron som fører til at menstruasjonen ofte blir fraværende. Dette kan vedvare i flere måneder etter pilleslutt. Kroppen trenger å finne tilbake den normale hormonbalansen og det tar tid. Fravær av menstruasjon medfører en langvarig østrogenpåvirkning på livmoren etter at du sluttet med pillen og det kan gi ubehag/smerter som du beskriver. Sannsynligvis vil du få en kraftig blødning snart og da vil du komme tilbake til normal menstruasjon igjen. Jeg er enig med fastlegen at henvisning til gynekolog kan vente til sommeren. Dette er ikke en uvanlig problemstilling som pleier å løse seg naturlig. Altså ingen grunn til å frykte at noe er galt. Kroppen jobber fortsatt med å finne tilbake normal menstruasjonssyklus og før det er det mindre sannsynlig med å lykkes med å bli gravid