Letrezol

Spørsmål

Hei! Jeg prøver å bli gravid, men etter 1 år uten å lykkes har jeg fått utskrevet letrozol orifarm for å få kontroll på eggløsningene. Jeg mener selv jeg kjenner eggløsningene, men gynekologen ville prøve dette uansett. Det som nå har oppstått etter å ha gått på disse tablettene nå denne mnd er et fryktelig ubehag nedentil. Sårhet, irritasjon i slimhinnene, sårt ved samleie, ubehag i skjeden rett og slett. Er dette vanlig for bruk av slike hormontilskudd? Er dette noe som gjerne går over av seg selv eller bør jeg kontakte gyn fortest mulig? Redd dette har ødeleggende effekt for graviditet. Slimhinnene bør vel fungere optimalt. Aldri vært gravid før, førstegangs prøvende

Kvinne 34
Svar

Hei! Du har fått et medikament som reduserer østrogennivået i kroppen. Det stimulerer hormonene FSH/LH til økt folikkeldannElse og eggløsning. De symptomene du merker skyldes lavt østrogennivå og er helt vanlig bivirkning. Dersom det plager deg såpass myr bør du kontakte legen din og revurdere behandlingen. Det er imidlertidig ikke farlig og helt vanlig bivirkning. Det er et poeng at du skriver st du merker eggløsning. Isåfall vil ikke dette hjelpe og heller vurderes for andre årsaker til at dere ikke har lykkes. 1 år er imidlertid ikke lang tid og sannsynligheten for spontan graviditet er enda stor