Langvarige mensblødninger

Spørsmål

Forige uke fikk jeg mensen på rett dag som vanlig siden jeg bruker p-piller. Vanligvis varer den i 5-6 dager, men denne gangen fikk jeg en kraftigere blødning etter 4 dager. Den kraftige blødningen gav seg etter 2 dager, men jeg fortsatte å blø. Jeg blødde litt hver dag etterpå, og nå har jeg kommet til den tiende dagen og det gir seg ikke. Jeg har brukt p-piller i snart ett år, men har aldri opplevd dette tidligere. Er dette normalt? Vil blødningen gi seg, eller er det noe galt?

Medisiner: Yasmin 28

Kvinne, 22 år

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei !

Det er ikke uvanlig at man kan en gang imellom kan få forstyrrelser i menstruasjonsrytmen, og absolutt ikke nødvendigvis noe sykdomstegn.
En kan få det av psykiske påkjenninger og stress, hormonforandringer, p-pillebruk m.v.

Det er riktignok vanligere å evt få blødningsforstyrrelser de første 2-3 månedene etter at man har begynt med en p-pille, og ikke så vanlig at det oppstår når man har brukt p-pillen i ett år, slik som du, men en kan ikke se bort fra det.

Der finnes svært mange årsaker til blødninger utenom mens, se også vedlagte link, og endel av disse kan skyldes sykdom.
Derfor er det viktig å bli undersøkt av lege, for å utelukke at det ligger en sykdomstilstand bak din blødning. Gravitest er også viktig å ta.

Så jeg synes klart at du skal ta en tur til din lege å bli undersøkt for dette.
Lykke til !

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-