Kviser og ureg. mens.

Spørsmål

Jeg har aldri hatt regelmessig mens og jeg har vært plaga med kviser halve livet mitt.

For ca 9 år siden var det en hudlege som anbefalte meg å begynne med Diane. Dette hjalp, men bare for en periode. For noen år siden var jeg hos en gynekolog. Han sa at jeg hadde "overfølsomhet for mannlige hormoner" og også han ga meg Diane. Igjen hjalp dette bare en periode, kanskje et par år før kvisene kom tilbake. Etter dette har jeg vært hos den samme hudlegen igjen. Da fikk jeg noen tabeletter ( desverre husker jeg ikke navnet)som jeg skulle ta i tre måneder, men disse tabelettene hadde veldig sterke bivikninger (tretthet, konsentrasjonsvansker og depresjon) og jeg var til slutt nødt til å avbryte behandlingen etter to måneder. Selvom jeg måtte avbryte behandlingen hadde de likevel god effekt, men kunn for en periode. Etter et halvt år kom kvisene tilbake.

For ett år siden sluttet jeg med Diane. Etter dette har jeg ikke hatt regelmessig menstrajon. I løpet av ett år har jeg hatt mens 3 eller 4 ganger.

Kvisene har hverken blit bedre eller værre etter at jeg slutet med Diane, men jeg har gått opp i vekt, uten at jeg har endra kostholdet eller livsstilen særlig mye. Kan det ha en sammenheng?
Jeg har prøvd mange hudprodukter for å behandle kviser, både reseptfrie og reseptbelagte hudprodukter. Av reseptbelagte produkter har jeg prøvd to typer salver, i tillegg til Diane og disse tabelettene med de forferdelilge bivirkningne. Jeg har også prøvd laserbehandling av kivsehuden, uten at det hjalp. Nå har jeg en mistanke om at den eneste måten å bli kvitt kvisene på er å få "balanse i hormonene".

Det jeg lurer på er:
Går det ann å behandle hormonforstyrrelser uten å bruke Diane?
Hvis jeg en dag ønsker å bli gravid, vil det være vannskelig?

Kvinne, 27 år

Svar

Det er litt lite opplysninger til å svare dekkende. Det k a n være at du har såkalt PCO-syndrom. Dette kan medføre sviktende eggløsning med uregelm. /sjeldne mens, overvekt, uren hud/kviser, høyt blodtrykk og tendens til diabetes 2. Siden du ikke har hatt varig effekt av Diane, mener jeg du bør bli henvist til en indremedisiner, eller aller helst en endokrinolog. Sistnevnte er spesialist på hormonforstyrrelser generelt, og vil nok gi deg hjelp hvis han finner avvik i hormonene dine. Lykke til!