Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Kløe og svie i underlivet

Spørsmål

Hei jeg er 74 år,kvinne,og har i over et åt vært plaget med underlivet.Jeg har vært hos gynekologer 4 ganger,det har blitt tatt ultralyd,sendt inn prøver ogjeg får svar at det er normalt. Plagene er kløe,sårhet,utflod,litt fargetrosabrun.har får daktakort salve mot kløe i underlivet (hårområdet) jeg føler svie og brenning ogjeg fjernet livmor og eggstokker. Da jeg var 36 det var ikke kreft.Gynekologen mener det er sårhet i skjeden,hun har penslet,men det hjelper ikke.jeg har ikke sex lenger. Jeg brukerkolesteroltabletter atorvastatin,blir elendig i kroppen og har holdt opp noen ganger og da er det bedre i underlivet og smertene i kroppen,men gynekologen mener at det ikke kan stemme.bruker også selozook,albyl e,esidrex og levaxsin. samt smertestillende for fibromyalgi. Hva kan du mene om dette,er det noe hjelp å få? Bruker forskjellige salver som apoteket anbefaler ti underlivet.p Hilsen dame fra østfold

Kvinne 74
Svar

  

Det er ikke normalt at man skal ha plager som du beskriver, det er helt klart.

Det jeg kan forstå av din beskrivelse er at du dels har symptomer fra skjeden, dels fra ‘hårområdet’ som på fagspråket betegnes ‘mons pubis’. Det har vanligvis ulike årsaker:

Sårhet i skjeden:

· Du kom meget tidlig i overgangsalder, allerede ved 36 år) og fikk dermed tidlig mangel på østrogen (men du fikk vel hormonerstatning?) Det kan medføre sårhet i skjeden med utflod.  Her er behandlingen lokal østrogenbehandling med stikkpiller eller krem. 

· Du kan ha sopp hvor det typisk er klumpet hvit utflod som cottage cheese. Her hjelper soppkur med stikkpiller eller krem, i noen tilfeller piller man svelger.

· Det kan være kroniske slimhinneforandringer som ulike typer av lichen, her hjelper kortisonkrem som Daktakort. Men det har ikke hjulpet hos deg!

Svie og brenning på mons pubis

· Hvis det ikke er forandringer å se på huden, så kan det foreligge vulvodyni som kan være vanskelig å behandle fordi man ikke helt vet hva som er årsaken. Muligens en slags nervesykdom, og behandling med gabapentin- eller sarotex tabletter kan forsøkes. Lidokain som lokalbehandling kan også forsøkes.

Du beskriver at du var bedre i perioden uten atorvastatin. Kan du ikke prøve deg uten denne behandlingen over lengre tid? Det er diskutert om kolesterolsenkende legemidler har effekt hos eldre personer. Hør med din fastlege før du evt. slutter. Jeg har ikke sett at dine plager kan være bivirkninger, men din observasjon er viktig.

Det finnes spesielle klinikker i Norge ‘vulva-klinikker’ hvor man har ekspertise og hvor det arbeides i team. Dessverre er det lang ventetid. Jeg håper at du kan få hjelp fra en kompetent gynekolog så dette ikke skal ødelegge din livskvalitet.

Vennlig hilsen Mette