Blødning etter angrepille?

Spørsmål

Hei!
For fem dager siden hadde jeg sex for første gang. Vi hadde sex to dager på rad, og i mangel på kondom hoppet han av i svingen begge gangene. Etter første gangen tok jeg angrepille, for å være på den sikre siden, men fordi angrepillen ikke skal være noen vane eller tas to ganger i samme menstruasjonssyklus (?) unnlot jeg det den andre gangen.
En dager senere så jeg friskt blod i urinen, og hadde problem med å tisse. Når jeg hadde store problem med å urinere kom det mer blod. Har lest at det er vanlig å få urinveisinnfeksjon etter sex, så jeg tømte i meg masse vann. Forstatt gjør det vondt når jeg avslutter urineringa, men jeg ser ikke mer blod.
Tre dager etter samleie hadde jeg smerter nederst i magen, som sterke PMS-smerter, og jeg begynte å blø. Dette gjorde meg forvirra, for mensen skal normalt ikke komme før om minst ei uke.

Mensen kommer regelmessig, skjelden med store smerter, og varer i godt ei uke. Jeg har akkuratt begynt å studere ved en ny by, og har hørt at stress/nye steder kan ha innvirkning på hormonbalansen. Men jeg har flyttet tidligere til en enda større forandring enn nå, uten at det hadde invirkning på menstruasjonssyklusen.
Kan blødningene ha noe med angrepillen å gjøre? Eller er det normalt å få sterke blødninger 3 dager(!) etter samleie? Kan jeg være gravid? Kan man påvise graviditet 5 dager etter samleie?

Kvinne, 19 år

Svar

Som du nevner, er det ikke uvanlig med urinveisinfeksjon etter samleie. Urinrøret ligger i vaginas fremvegg. Det kan opstår "irritasjon" som kan gjøre at bakterier kommer inn og fremkaller betennelse. Det er en god regel å tømme blæren godt både før og etter samleie. Blir det senere et problem, kan det være lurt å ta 1 gram vitamin C og kanskje et tranebærmiddel.
At du fikk blødning og mens.lignende smerter 3 dager etter samleiene, tror jeg sikkert har med angrepillen å gjøre. Det er lite sannssynlig at du er gravid. Graviditet kan sjelden påvises før 2 uker etter befruktningstidspunkt.