Smerter etter å ha sluttet med p-pillen

Spørsmål

Hei! Jeg sluttet på p-piller for litt over 3 uker siden. Før det har jeg gått på p-piller i mange år. For to netter siden fikk jeg helt ekstreme magesmerter i nederste del av magen. Det skjedde to ganger i løpet av natten. Det minte om menssmerter, bare mye verre. Trodde jeg kom til å få mensen etter dette, men ingen blødning har kommet. Hva kan disse smertene skyldes?

Kvinne 27
Svar

Hei! Opplever du noe murring eller annet ubehag i ettertid? Hva slags p-pille brukte du? Har du hatt sex siden du sluttet med pillen? Det kan være snakk om en implantasjon, dvs at et befruktet egg borrer seg fast i livmorsveggen. Det kan gi sterke smerter, men ofte en liten blødning. Dersom graviditet er usannsynlig, kan det skyldes en eggløsning, evt cyste på eggstokken som sprekker. En vanlig mens kan også være litt forstyrret siden du nettopp sluttet med p-pillen og at den oppleves anderledes med forsinket blødning ( den vil komme de nærmeste dagene). Altså er det ikke så lett å gi deg et sikkert svar. Vurdering av gynekolog med ultralyd kan gi en mere sikker årsak, men dersom du føler deg helt fin nå, kan du se det litt an.