Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Uregelmessige blødninger med p-pille

Spørsmål

Hei. Jeg har spørsmål angående blødning fra vagina. Jeg har gått på Yasminelle 28 i 2 år ca, uten problemer. Jeg har hatt problemer med gallestein i høst og det resulterte i at jeg hadde glemt p-pillen over en lengre periode på kanskje 1 mnd, da jeg hadde flere tab å forholde meg til og produktet ikke var tilgjengelig på apoteket en periode. Siden jeg har fått meg kjæreste, tenkte jeg det var lurt å begynne så raskt som mulig på p-pillen igjen og begynte på et nytt brett for ca 3 uker siden. Vi hadde sex før det var gått 1 uke etter at jeg startet på pillen igjen, men med kondom. Etter jeg startet opp på pillen har jeg hatt veldig mye blødninger og jeg har ikke vært vant med å måtte skifte tampong så ofte som jeg gjør nå. Jeg vet at det er vanlig med blødninger fra da jeg startet på pillen, men kan ikke huske at det varte så lenge. I tillegg har jeg hatt mensensmerter hver dag. Jeg husker at blodet var litt brunt/lyst rødt den første uken, men nå er det ferskt, knallrødt og en del kloager(?). Jeg lurer egt på om det er vanlig å blø så mye ved oppstart igjen på pillen, eller om blødningen kan skylles noe annet? Blir litt bekymret av tanken på at det kan være noe annet. Vurderer også om jeg skulle brukt et annet prevensjonsmiddel.

Kvinne 22
Svar

  

smerter. Jeg synes du skal få en sjekk hos fastlegen for å utelukke andre årsaker til blødning. Det er p-pillen som gir regelmessige menstruasjoner, ofte mindre blødninger enn annen hormonell prevensjon. Så jeg tror ikke at det hjelper å bytte til annen hormonell prevensjon.

Vennlig hilsen Mette

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-