Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Langvarige blødninger etter abort

Spørsmål

Hei Mette! Jeg har et slags spørsmål omkring hvor normalt min tilstand er eller ikke. Fastlegen sier at det er normalt, men jeg har inntrykk av at fl ofte sier at "alt" er normalt. 20. august hadde jeg en medisinsk abort. Den foregikk uten anmerkning, jeg kunne se at hele fostersekk kom ut. Jeg hadde ingen smerter i forbindelse med denne aborten. Dette skjedde i uke 6-7. i etterkant har jeg blødd til og fra ganske mye. Gjennom en dag varierer det fra bare litt blødning, til en normal mens. Ofte er det som en "liten mens" daglig. Grunnet problematikk med akne hvor antibiotika behandling ikke har ført frem til ønsket resultat ble jeg enig med fl å forsøke Diane p-piller. I mitt hode tenkte jeg å starte på disse pillene første dag av første mens etter aborten. Problemet mitt er at jeg jo har blødd kontinuerlig siden 20/08. Fastlegen sa at jeg bare skulle starte på pillene med det samme, og ikke vente på at blødningen etter aborten opphørte. Nå har jeg gått på pillene i snart et helt brett, har ca én uke igjen av brettet før jeg da skal ha et opphold og da ha en "mens". Er alt dette normalt? Bør jeg undersøkes av gyn? Skal jeg ha en uke opphold når jeg er ferdig med dette brettet? Det er overhode ingen tegn til at denne vanvittige langvarige blødningen skal opphøre. Jeg har forøvrig ingen smerter i denne forbindelse. Ikke hatt feber. Går ikke på medisiner og er ellers frisk. Har i årenes løp forsøkt flere p-piller hvor blødning har vært varierende og uforutsigbar. Mellomblødninger har jeg også hatt ifm p-piller. Grunnet to tette barn har jeg ikke brukt noe prevensjon de siste årene.

Kvinne 29
Svar

  

Med kombinerte p-piller (østrogen og gestagen) burde du få normale, sykliske blødninger og ikke ‘uforutsigbare blødninger’. 

Du har nå hatt mer eller mindre konstante blødninger etter aborten 20.08.20. Det er heller ikke normalt. 

Jeg synes at du skal få henvisning til gynekolog for utredning. Forandringer på livmorhalsen (f.eks. rikelig og blodrik slimhinne, det som betegnes 'ektopi') eller polypper kan gi mellomblødninger. Gynekologer kan både kolposkopere (foreta kikkertundersøkelse av livmorhalsen) og utføre ultralyd, og de kan om nødvendig ta vevsprøve. Du bør ha en grundig undersøkelse.

Det er helt OK at du startet på Diane før du fikk menstruasjon, og vanligvis tar man pillen i tre uker og har så en ukes pause hvor det kommer blødning. Det er imidlertid blitt mer og mer vanlig å ta p-piller uten pause så man slipper menstruasjoner.

Vennlig hilsen Mette