Lamictal og p-pille kan være en uheldig kombinasjon

Spørsmål

Bipolar type 2. Bruker 250 mg lamictal og fungerer fint på det. Bruker i tillegg Loette 28 som prevensjon. Opplever forstyrrelser i menstruasjonssyklus. Noen mnd i strekk kan det gå 28 dager mellom blødning og så plutselig kan det være bare 20-21 dager i mellom. Har alltid vært hatt en svært regelmessig syklus. Trodde at man med bruk av p piller skulle kunne forutse ganske nøyaktig når neste menstruasjon kommer. Men det stemmer ikke i mitt tilfelle, etter at jeg begynte med Lamictal. Har lest mye om kombinasjonen lamictal og p piller, men finner ikke svar på dette. Har også spurt fastlegen, som heller ikke kunne gi meg et godt svar. Så kan du svare på hvorfor det er sånn?

Kvinne 37
Svar

Lamictal (Lamotrigin) er egentlig et epilepsimiddel, og de går ofte dårlig sammen med p-pille. De kan endre nedbrytningen så den går raskere. Loette er en p-pille av den svakeste typen med minst østrogen. Det er i utgangen en bra pille fordi den gir minst risiko for blodpropp, men den kan innvirke på Lamictal så effekten reduseres, og det kan være nødvendig å øke dosen. Det er spesielt viktig når det brukes for å hindre epileptiske anfall.  En del epilepsimidler kan redusere effekten av p-pille. Dette gjelder i mindre grad for Lamictal, men det at du får uregelmessige blødninger, kan være tegn på en viss påvirkning (svekket effekt) og mulig øket risiko for graviditet i tillegg til uregelmessige blødninger  

Jeg har to forslag til å løse problemet. Enten å bruke den sterke p-pille (med samme hormoner) Microgynon eller gå over til ren gestagen prevensjon som ikke påvirkes av/påvirker Lamictal. Det kan være gestagen-pillen Cerazette, p-staven, p-sprøyte eller spiral med eller uten hormon. 

Vennlig hilsen Mette