Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Fravær av blødning på p-pille

Spørsmål

Hei. Jeg har gått på p-piller (oralcon) i flere år. Jeg har alltid hatt stabil menstruasjon og blør relativt mye over 5 dager, både med og uten piller. Min siste «ordentlige» mens var i uke 50 - 2019. I løpet av ca. de to neste ukene etter denne menstruasjonen tok jeg pillen litt sent (trolig innenfor 12 timer, men kan ikke garantere dette). Jeg ble litt stresset da jeg i ettertid leste at ved over 12 timer er det 7 nye dager før man er sikker. Jeg husker ikke hvilke dager dette skjedde. Når jeg kom til den pillefrie uken kom det bare brunt, gammelt blod. Dette har skjedd før, men det har alltid kommet rødt ferskt blod etter hvert. Denne gangen var det kun brunt og hadde etter hvert mer konsistens som utflod. Jeg tok en graviditetstest som var negativ, og slo meg derfor til ro med det. Etter hvert fikk jeg en rar følelse langt nede i magen, en slags følelse av tidlige mensensmerter, men ikke helt som vanlig. Det føltes likevel som mensen skulle komme, men dette skjedde ikke og jeg hadde jo begynt på neste brett med piller igjen. Da neste pillefrie uke kom fikk jeg ikke antydning til blødning i det hele tatt, kun en svært liten mengde som lignet brun utflod. Synes dette var merkelig og tok en ny graviditetstest - også negativ. Den rare følelsen i nedre delen av magen har vedvart, og gjør nå mer vondt og er generelt plagsomt hver dag (kan også være fordi jeg nå tenker på dette konstant) og føler meg generelt litt uvel. Tok en ny test i dag, også negativ. Nå er jeg urolig og lurer på hva som er galt. Kan det være at jeg er gravid, til tross for tre negative tester lenge etter eventuell befruktning? Jeg har ikke hatt symptomer som kvalme, ømme bryster eller noe sånt. Kun rar og vond følelse nederst i magen. I tillegg har jeg gått på pillen så sannsynlighet skal vel være liten. Kan det være noe annet som er galt og forårsaker ubehaget i magen og uteblitt mens i 2 mnd? Har ikke hatt noen endringer i livsstil, stress eller lignende jeg kan komme på.

Kvinne 23
Svar

  

I p-piller finnes to slags hormoner, gestagen og østrogen. Gestagen er det viktigste for å hemme eggløsningen, og det reduserer blødningen. Det andre hormonet, østrogen, vil i mindre grad også være med til å hemme eggløsningen. Viktigste grunn til at østrogen tilsettes er at det kan vedlikeholde en syklus som ligner på den normale med blødning hver 4.uke.

I minipillen Cerazette (og i p-staven og p-sprøyten) er bare gestagen, men da blir blødningene i de fleste tilfeller unormale, de kan bli rikeligere, ofte uforutsigbare, og de kan bli mindre eller helt bli borte.

Det samme kan skje med den kombinerte p-pillen, at blødningene blir borte, evt. erstattes av brunlig utflod. Det er viktig å sjekke at det ikke skyldes graviditet, men er den negativ og mønsteret gjentar seg, så er det ingen grunn til videre graviditetstester. 

Litt rart at du skal få smerter/ubehag på grunn av manglende blødning. Jeg vil foreslå at du hos gynekolog får utført en ultralydundersøkelse av livmoren for å sjekke at det ikke samler seg blod inne i livmoren. 

Til dine spørsmål:

· Kan det være at jeg er gravid, til tross for tre negative tester lenge etter eventuell befruktning? Svar: tre negative tester utelukker graviditet

· Kan det være noe annet som er galt og forårsaker ubehaget i magen og uteblitt mens i 2 mnd? Svar: en sjelden gang kan blod samle seg opp i livmoren uten å komme ut. Det kan f.eks. skje etter en operasjon på livmorhalsen, men det er ikke tilfelle med deg. Men sjekk det for en sikkerhets skyld, altså med ultralyd.

· Har ikke hatt noen endringer i livsstil, stress eller lignende jeg kan komme på. Kommentar: p-pillen vil overstyre det som evt. ellers skjer med kroppen. Stress og andre forhold vil ikke påvirke syklus hos de som bruker p-pille.

Så vil jeg tilføye at de manglende menstruasjoner ikke har betydning for senere fruktbarhet. Du opplever det samme som noen av de som bruker minipiller, at de mister menstruasjonen. Du har du på en måte vært heldig med så svak blødning/utflod. 

Vennlig hilsen Mette